Dit is een topic over de bruikbaarheid van een smartphone voor het meten van kleine hoogteverschillen.
In het Wikipedia-artikel over de Hondsbossche Zeewering (1) staat een opmerking dat aan de noordzijde rekening gehouden wordt met een hogere golfoploop dan aan de zuidzijde. Als je de digitale hoogtekaart van Nederland (AHN) bekijkt dan klopt dat met de dijkhoogte: die is ongeveer 12.7 m aan de noordzijde, 11.9 m aan de zuidzijde. Het is moeilijk aflezen omdat je op het randje van de resolutie zit. (De AHN website zegt dat ze de hoogte van iedere vierkante meter gemeten hebben, tot op 5 cm nauwkeurig).
AHN hoogtekaart, kleurgecodeerd. De getallen zijn hoogtes die ik heb afgelezen in AHN. Afstand AD is 6 km.
Ik ben vandaag op pad gegaan om het te controleren, bij windstil weer en een stabiele luchtdruk. Met het blote oog zag ik, bovenop de dijk, geen hoogteverschil. Mijn Galaxy S4 smartphone heeft een barometer, en drukverschillen zijn te vertalen in hoogteverschillen. Een smartphone-app bewaart de drukmetingen (5 samples per seconde) als functie van de tijd, en met behulp van het gps-signaal kan dat achteraf ook weergegeven worden als een functie van de reisafstand. Ik ben uitgegaan van 0.12 mbar drukverschil per meter hoogteverschil, en heb gezorgd dat de gemiddelde hoogte van de route klopt met de gemiddelde hoogte volgens de AHN-kaart.
Hoogteprofiel van de tocht over de zeewering, op basis van luchtdruk. De gele achtergrond geeft alle samples weer, de rode lijn geeft het gemiddelde per minuut (circa 200 m), en de vage oranje lijn geeft het gemiddelde per 10 sec.
Vreemd: het hoogteverschil van de AHN kaart is barometrisch niet terug te vinden. Volgens AHN is het ten noorden van punt C 80 cm hoger, maar barometrisch is het er gemiddeld 80 cm lager. Een deel van het verschil valt te verklaren met het 70 cm hoge stalen muurtje dat bij punt C begint: ik ging er langs, terwijl AHN misschien de bovenkant heeft gemeten.(2)