Het is niet de eerste maal dat ik dit soort filmpjes zie, maar dit is wel het beste, maar er zijn toch een paar opmerkingen te maken.
“Maar wat is nu in de werkelijkheid het equivalent van het zeil?”
Schreef Tempelier, en ik kan hem begrijpen. De ruimtetijd is driedimensionaal, en het rubberdoek is tweedimensionaal, en dit maakt het toch wat onduidelijker.
Ik merkte ook het volgende op: behalve de eerste keer, toen de bal linia recta naar de put rolde, gaf leraar de balletjes een grootte en een richting mee.
De zwaarste massa rolde vanzelf naar het midden van het vlak toe, alhoewel het zichzelf niet kon aantrekken.
Eigenlijk zijn vijf actoren die de baan (i.c. een spiraal) van de balletjes beïnvloeden.
Nota bene, Er is geen
blijvende ellips in het filmpje, en hier ging het in uw antwoord toch een beetje over (de ellipsvormige baan van de planeten) . Een spiraal beschrijft is een steeds kleiner wordende cirkelvorm het kan beginnen met een ellips, maar eindigt gewoonlijk in een cirkelvorm, (tenzij de put ellipsvormig is):
Nu de actoren:
1 De (aardse)zwaartekracht die de rollende bol naar het diepste punt op het laken trekt.
2 De leraar die de bollen (behalve in de eerste worp) een beginsnelheid en een richting meegeeft.
3 De massa van het rollende voorwerp, dat ook een v vormig (rond) putje maakt.
4 De vorm van de put die de grootste masse maakt,
5 Het materiaal waaruit het zijl gemaakt is die deze specifieke vervorming mogelijk maakt.
- Punt één betekend dat niet de massa van de bol, maar de aardse zwaartekracht (de massa van de aarde) de bol in het centrum van het laken aantrekt. Maar goed, dit is spijkers op laagwater zoeken, maar de vraag blijft: waarom doet de zwaartekracht dat? A) Omdat ze de tijdruimte buigt? B)Of omdat de zwaartepunten van de massa’s mekaar simpelweg aantrekken zonder dat daar een verbuiging van de ruimte voor nodig is (de bollen rollen allebei zo snel mogelijk naar het laagste punt, op een manier die de weerstand van het rubberdoek toelaat). Het filmpje geeft mijn inziens geen duidelijk antwoord op die vraag.
- Om een spiraal (geen ellips) te bereiken is blijkbaar een beginsnelheid en een richting nodig, anders zou het balletje direct naar de put rollen in rechte lijn (van boven gezien). Wat heeft ervoor gezorgd dat de planeten snelheid en richting meekregen? Bovendien spiraliseren de bolletjes naar de zware massa toe. Dit zou betekenen dat de planeten naar de zon (of de maan naar de aarde) zouden moeten spiraliseren. Dit is gelukkig niet het geval, of toch dit is als dusdanig niet gemeten. Wat wel gemeten is, is dat de maan van de aarde wegspiraliseerd! Van een verassing gesproken.
- De vorm van het putje is zo, dat het geen scherpe randen maakt, dit is eigen aan het veerkrachtige materiaal dat hier de ruimtetijd voorstelt Wordt de ruimtetijd nu uitgerokken of ingedrukt? Het oppervlak van het doek vergroot inderdaad, maar er wordt ook in een driedimensionaal putje gedrukt. Hoe zit het met de driedimensionale ruimte? Het filmpje geeft ons hier geen antwoord op, dus vraag ik het maar hier. Wordt de ruimte uitgerekt of ingedrukt? Hoe val je driedimensionaal? Je valt toch normaal eendimensionaal, langs de kortst (mogelijke, in dit geval een spiraal) weg? Hoe val je in een driemensionale put? Daar is geen rubber om je een baan te geven, je valt gewoon Waarmee ik hierboven ook de vierde actor behandelde.
- Waarmee we bij de vijfde actor terecht komen. Uit de analogie met het doek leren we dat de ruimtetijd kan uitrekken of indrukken. Dat de structuur van de ruimtetijd vervormd wordt door de massa die er aanwezig is, en dat de ruimtetijd onder invloed komt van natuurkundige krachten zoals de zwaartekracht Ook leer ik dat dit een geleidelijk proces is (hoe dichter bij een massa, hoe kleiner de spiraal, en hoe sneller de omwenteling van het aangetrokken voorwerp rond de aantrekkende massa). Ik weet niet wat jij erover denkt, maar ik vind dat de ruimtetijd veel kenmerken heeft van rubber, en niet van leegte. Waarom noemt men het dan geen ether? En waar is de tijd in het gebeuren? Het enige wat ik zie is dat snelheid van de spriraliserende voorwerpen, waarschijnlijk bepaald wordt door de diepte van de put die de massa in het midden maakt. Is dat dan de factor tijd van de ruimtetijd? (hoe groter de put in het midden, hoe sneller de spiraliseertijd?) Is de tijd dan recht evenredig met de zwaartekracht? Ik stap in ieder geval sneller op de maan dan op aarde.
"een volmaakte schepper die vanzelfsprekend alleen volmaakte dingen als perfecte bollen en cirkels maakte,”
De schepper moet hier helaas buiten blijven, want we zijn met natuurkunde bezig, maar dat de natuur mooie bollen maakt is duidelijk. Ik heb gelezen dat de aarde op het formaat van een biljartbal, nog gladder zou zijn dan de biljartbal.