Jorne schreef:
bedankt iedereen, jullie uitleg is heel duidelijk, maar ik heb eens gehoord, dat als je temperatuur, slijtage, vervorming, slippen en al die dingen buiten spel laat, F1 wagens even goed op fietsbanden zouden kunnen rijden, omdat in dat geval de grotere druk op de grond het verlies aan contactoppervlak compenseert qua grip. Kunnen jullie dit bevestigen of weerleggen?
Nouja, als je alle zaken waarin de breedte (c.q. contactoppervlak) een rol speelt verwaarloos, blijft vanzelf alleen datgene over waarin het géén rol speelt, en dan, maar alleen in dat hypothetische geval, zou het inderdaad net zo goed op fietsbanden kunnen.
We kunnen het beter omdraaien of terugbrengen naar waar het om gaat: Er is een wet, de tweede wrijvingswet van Amonton, die stelt dat de wrijvingskracht onafhankelijk is van het contactoppervlak. De achterliggende gedachte is inderdaad min of meer zoals je hierboven formuleert.
Als die wet het hele verhaal zou zijn, dan zou het verhaal van de F1-auto op fietsbanden inderdaad opgaan. Maar die wet is niet het hele verhaal.
Ergens denk ik echter dat deze kleefkracht ook proportioneel is met de druk op het wegdek, in ieder geval tot een zekere grens. Dit is echter praktische materiaalkunde, geen klassieke mechanica.
Dan is zeker niet het geval. Probeer maar eens een stukje plakband los te trekken. Nauwelijks tot geen neerwaartse druk, maar een enorme kleefkracht.