Erikm
Artikelen: 0

Zonnepanelen als dak (zonder onderlaag)

Hallo,

ik zie het steeds meer, zonnepanelen als dak in plaats van dakpannen, ook zonder onderlaag. Na mijzelf wat dieper in de materie te hebben verdiept, kwam ik op het volgende:

- panelen bestaan voor een deel uit glas. Dit is gehard glas (breekt dus in stukjes) en verbonden met ten minste 1 laag folie
- de maximale paneelbelasting begint vaak bij 5400 Pa per paneel, wat neerkomt bij een paneel van 1x1.6 op 340 kg/m2
- er zijn panelen met 2 lagen glas en met 1 laag glas

De dakbelasting kan ik berekenen volgens NEN 6700. Daar komt dan afhankelijk van het type dak en de situatie een waarde uit. 

Mag ik die waarde vergelijken met de waarde die de fabrikant opgeeft en zo het juiste paneel kiezen? of moet ik het herberekenen volgens NEN 2608? Of is er een minimumdikte voor glas, zodat ik moet kijken of het paneel hieraan voldoet?

Bijlagen
carport_met_zonnepanelen
carport_met_zonnepanelen 384 keer bekeken
Jan van de Velde
Moderator

Re: Zonnepanelen als dak (zonder onderlaag)

Erikm schreef:  
- de maximale paneelbelasting begint vaak bij 5400 Pa per paneel, wat neerkomt bij een paneel van 1x1.6 op 340 kg/m2

dit klopt niet. Pa is de zondagse naam voor N/m², dus 5400 Pa per paneel is dubbelop, je neemt twee keer de factor oppervlak in beschouwing, dat is zoiets als zeggen dat je per uur 50 km/h rijdt. 

Zo'n paneel kan kennelijk een gelijkmatig verdeelde belasting van ruim 500 kg/m² aan

En verder begrijp ik niet waarom je hieraan rekent: heel de wereld ligt vol met panelen op daken, waarbij die panelen veelal op twee rails een eindje boven de dakpannen liggen, en dus eigenlijk een dak op een dak zijn. Als dat overal kan kan er sterktetechnisch ook niks op tegen zijn om er een vrijstaand dak mee te bouwen. Er liggen wereldwijd duizenden vierkante kilometers glazen daken met wel minder sterk glas.

serres
serres 443 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Erikm

Re: Zonnepanelen als dak (zonder onderlaag)

Van die Pa heb je gelijk, Ze zijn dus nog sterker als ik gedacht had.

Jan van de Velde schreef: dit klopt niet. Pa is de zondagse naam voor N/m², dus 5400 Pa per paneel is dubbelop, je neemt twee keer de factor oppervlak in beschouwing, dat is zoiets als zeggen dat je per uur 50 km/h rijdt. 

Zo'n paneel kan kennelijk een gelijkmatig verdeelde belasting van ruim 500 kg/m² aan

En verder begrijp ik niet waarom je hieraan rekent: heel de wereld ligt vol met panelen op daken, waarbij die panelen veelal op twee rails een eindje boven de dakpannen liggen, en dus eigenlijk een dak op een dak zijn. Als dat overal kan kan er sterktetechnisch ook niks op tegen zijn om er een vrijstaand dak mee te bouwen. Er liggen wereldwijd duizenden vierkante kilometers glazen daken met wel minder sterk glas.

Afbeeldingserres.jpg

De meeste panelen liggen op bestaande daken. Bij breuk als gevolg van zware overbelasting (een gegooide straatsteen) moet het wel aan bepaalde eisen voldoen als je er onder kunt lopen bijvoorbeeld.

En van dat minder sterke glas klopt ook. De norm ligt naar mijn weten niet zo hoog als bij een zonnepaneel (5400 Pa).

Eigenlijk moet ik iemand hebben die dit voor mij bevestigd, zodat, als ik iets bouw, ik zeker weet dat dit volgens normen wordt gebouwd.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”