Goedendag,
voor een hobby project wil ik graag een last van 1000kg aan een takel met loopkat op kunnen tillen. De loopkat moet aan een HEA 120 balk komen. Ik vraag mij af of dit sterk genoeg is.
De HEA balk overbrugt 5m, waar hij dan aan beide kanten wordt ondersteund door een grote hoge constructie van andere stalen balken. Deze constructie zit weer in de muren geankerd, in een grote industriele loods. 1 muur is een paar meter verderop, de andere muur iets van 25m.
De loopkat zelf weegt 51kg en heeft 6 wielen.
Nou heb ik net hier gekeken: http://www.veldestaal.nl/index.php?page=draagkracht-hea
En daaruit begrijp ik dat een HEA 120 bij 5 meter overbrugging 1cm zal doorbuigen bij een last van 1934kg. Is dat juist?
Ik twijfel of dit op mijn situatie van toepassing is, omdat ik niet op de balk zelf iets neerzet, maar wielen gebruik die op de onderste randen van de H balk zullen lopen. Heeft iemand ervaring met zoiets berekenen?
Wat ook nog een optie is, is en I-balk onder de H-balk lassen en daar de loopkat aan te hangen, maar ik hou het liever zo simpel en uiteraard goedkoop mogelijk.
Vriendelijk dank voor enige hulp.