Tessa_T18
Artikelen: 0

cytomegalovirus

Hallo,
Ik ben een studente aan de universiteit van Antwerpen. Voor het vak academische vaardigheden moeten wij een wetenschappelijk artikel schrijven. Het onderwerp van mijn artikel is het cytomegalovirus. Momenteel ben ik bezig aan de levenscyclus van het virus en hier vind ik geen Nederlandse artikels over. Ik heb wel een goed Engels artikel gevonden maar ik snap niet alles wat er in staat. Zo staat er bv. "During the lytic infection, viral immediate-early genes are expressed". Is er iemand die mij kan helpen met dit te vertalen en eventueel nog andere zinnen die ik niet versta?

Dankjewel
Timmoty
Artikelen: 0

Re: cytomegalovirus

Het gaat hier denk ik om "lytische infectie". Het woord lytisch geeft aan dat de cel in lysis zal treden door het binnentreden van het pathogeen. Simpel zou je kunnen stellen dat de cel (1) wordt geïnfecteerd, (2) virus DNA zal worden aangemaakt en celeigen DNA afgebroken, (3) virus DNA zal weer "verpakt" worden en gastheercel gaat kapot en (4) nieuwe virusdeeltjes maken infecteren nieuwe cellen.

De "viral immediate-early genes" zijn virale genen die een belangrijke regulatiore rol spelen bij de vorming van virale eiwitten die betrokken zijn bij de levenscyclus van het virus.
Een infectie hoeft trouwens niet altijd lytisch te zijn! Soms kan een lichaamseigen cel met viraal DNA gewoon door blijven repliceren.

Het klopt dat je waarschijnlijk wat minder info zult vinden over de virale ontwikkeling in het Nederlands. Maar door de termen die je niet begrijpt in bijvoorbeeld Pubmed, of een andere biomedische search engine te plaatsen, kun je vaak wel reviews vinden die de bovenstaande processen uitleggen.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”