Het was eind november. Ik had mijn bejaarde moeder aan de telefoon. Zij vertelde dat ze die vrijdag (21 november) opeens schrok van een groot vliegend beest in de woonkamer, maar toen hij opeens gevallen was, onhandig op zijn rug lag te spartelen, zag zij (zo vertelde zij) dat het een meikever was, die moeite had om zich weer om te draaien terug op zijn pootjes. Ze had hem de volgende dag door mijn zwager (die het beest ook als een meikever herkende) naar buiten laten brengen.
Ik reageerde meteen van "WAT?!!! een Meikever eind november??????, die beesten zie je rond mei, niet in deze tijd van het jaar. Weet je wel zeker dat het wel echt een meikever was? en niet een ander soort kever?" en "had hem bewaard!!!! om goed te kunnen determineren wat voor kever het precies was".
Ik dacht dat ik te laat was met dat advies, want het beest was al naar buiten gebracht. En met deze temperaturen zou hij dat toch niet lang overleven.
Maar een halve week geleden, belde ze me op dat ze weer zo'n zelfde kever had gevonden, alleen lag deze dood op het parket in de woonkamer. (de huishoudelijke hulp was ervan geschrokken, en wilde dat enge beest al opzuigen met de stofzuiger. Maar mijn moeder kon dat nog net op tijd tegenhouden.) En ze zou hem voor me bewaren.
Gisteren 5 december kon ik de mystery-kever eindelijk met eigen ogen aanschouwen....
En het was inderdaad onmiskenbaar een meikever. Geen andere bladspriet kever.
Meikevers eind november, begin december.!!!!! Weliswaar in huis, dus ik heb het vermoeden dat de engerlingen in een pot van een van de (weinige) kamerplanten hebben gezeten.
Komt het wel vaker voor dat Meikevers zich zo verschrikkelijk buiten hun seizoen laten zien?
Echt zo (een half jaar!) in de war zijn.