Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Thomas Bredenbeek
Artikelen: 0

IR Cut Filter Bypass

Beste forum leden,

Een CCD Camera kan je in het donker bijverlichten dmv infrarood (850nm). Dit werkt prima zoals verwacht. Echter hebben steeds meer CMOS camera's en zogenaamde IR Cut filter, die actief wordt vanaf 700nm. Resultaat is dat 97% van het infrarood licht eruit gefilterd wordt, wat resulteerd in te weinig belichting.

Heeft iemand op dit forum enig idee hoe deze filter werkt? Is dit een soort polarisatie filter die alles afketst behalve de "Rechtsstreekse" lichtstralen waardoor 3% nog wel doorkomt, of wordt dit gereflecteerd?

Indien dit gereflecteerd wordt door dit filter, zou het dan mogleijk zijn als de camera bijv een muur filmt, op deze muur zon zelfde filter the monteren waardoor het infrarood weer terug kaatst naar de camera toe, en vervolgens weer 3% doorlaat en de 97% reflecterd en dit net zo lang doet totdat bijna alles uiteindelijk toch de camera in komt?

Indien het gepolariseerd word, zou ik op deze leds een polarisatie filter (geschikt voor IR) kunnen monteren waardoor de camera het licht wel doorlaat?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk geformuleerd heb, alvast bedankt!
Benm

Re: IR Cut Filter Bypass

Dit soort filters zijn normaliter van het absorberende type. IR wordt niet weerkaatst maar in het filter opgenomen en daar in warmte omgezet.

Ik heb er wel een paar liggen, en dat zijn geen dichroische filters die het IR licht domweg weerkaatsen. Als je een camera wilt modificeren om IR te zien dan kun je het beste het filter eruit verwijderen. Of dat mogelijk is verschilt echter nogal per exemplaar: soms is het een los filter dat je eruit kunt halen, maar in andere gevallen zit het 'vastgeplakt' aan de sensor waardoor verwijderen zonder de sensor te beschadigen nauwelijks mogelijk is.

Als je ermee wilt experimenteren zou ik je aanraden te beginnen met camera's die zo'n filter uberhaupt niet hebben. Deze vind je in beveiligingscamera's die tamelijk goedkoop zijn, en soms ook nog met een aantal IR leds komen om opnamen in het duister te kunnen maken.
Victory through technology
Thomas Bredenbeek

Beste Benm,

Dank voor je reactie. Het object wat door IR belicht wordt, is een object wat we niet gefilmd willen hebben. Voorheen werkte dit prima, alleen met de komst van steeds meer CMOS cameras met IR filter werkt het niet meer optimaal. Ik ben dus opzoek naar een oplossing die toepasbaar is zonder dat je de camera behoeft te modificeren. Misschien ken jij een truc zodat het infrarood er beter doorheen komt, zonder de camera te modificeren? 

Alvast bedankt.
Benm

Wat is precies je doelstelling? Gebruik je het IR licht op een object zodanig fel te belichten dat het daardoor compleet overbelicht op camera komt en daardoor slecht zichtbaar is?
Thomas Bredenbeek

Benm, dat is precies hoe we het gebruiken ;) Echter sta ik ook open voor andere oplossingen, behalve lasers ivm ogen. Had ook al gekeken of het mogelijk is direct de camera te interfereren op de ferquentie van de H en V sync, alleen daar is weinig over te vinden, en volgens mij ook bij lange na niet het zelfde op diverse camera's.

Wel is het zo dat de camera het niet hoeft te "overleven". 
Benm

Duidelijk verhaal, maar geen eenvoudige oplossing: Ook camera's die overbelichte fotos maken zijn in principe in staat goede fotos te maken, zolang men de sluitertijd maar correct instelt. Nu is het zo dat dat IR niet echt wordt meegenomen in de lichtmeting van (eenvoudige) camera's, waardoor de op "auto" een overbelichte foto maken.

Je zou een golflengte kunnen kiezen die wat korter is (780 nm ofzo, nauwelijks zichtbaar maar komt misschien wel door het filter). Dit voorkomt natuurlijk niet de bestaande manier van omzeilen met een korte sluitertijd.

Wellicht interessant: staat het object achter glas?
Thomas Bredenbeek

Het object staat achter glas. Fotos maken is geen groot probleem, is makkelijk te zien, verborgen cameras zijn wel een probleem :)
Benm

Dat glas kan mogelijk een oplossing bieden. Wat je zou kunnen doen is dit glas vervangen voor perspex met een minimale ruwing aan 1 kant. Dit kan heel weinig zijn, zo weinig dat het nauwelijks met het oog te zien is.

Door die ruwing kun je aan de rand van het perspex IR licht injecteren met een fors vermogen. Dat kan bijv met 780 nm laserdiodes uit CD writers (zonder lens om het te collimeren, waardoor er nauwelijks een risic voor het oog is). Dit IR licht wordt door de ruwing deels afgebogen richting de camera (zelfde principe als van de zijkant belichte informatieborden, maar subtieler).

Gezien het menselijk ook nauwelijks gevoelig is voor 780 nm (het is rood, maar zelfs met een vermogen dat gaatjes door plastic brand niet helder te noemen) zou je met een beetje mazzel een effect krijgen dat voor het blote oog niet/nauwelijks zichtbaar is, terwijl de gemiddelde camera tegen een fel oplichtende plaat aankijkt waardoor het achterliggende object niet meer te zien is.

Ik vermoed dat het het nodige experimenteren vergt om dit goed te krijgen, maar het zal zeker helpen tegen simpele cameraatjes in telefoons of cameramoduletjes verstopt in borstzakjes, sigarettenpakjes en dergelijke.

Tegen profi-camera's helpt het niet, daar kun je gewoon een highpass filter op zetten dat desnoods ook nog een deel van het rood blokkert. Maar stieken een foto maken met een DSLR is wat lastiger natuurlijk :)
Thomas Bredenbeek

Dankjewel voor je uitleg. Ik ga het proberen :) Ik laat het even weten als het gelukt is!

Terug naar “Natuurkunde”