Hmm. ik zie dat ik kort door de bocht ga want mechanica van draaiende objecten is geen middelbare schoolstof, vermoedelijk is meer uitleg nodig. Je kunt mechanica van roterende objecten denk ik het beste begrijpen als je ziet dat het analoog is met mechanica van translatie want mechanica van translatie begrijp je al, Hier onder een lijstje van equivalente grootheden en formules voor translatie resp. rotatie.
translatie = beweging langs een lijn [pijltje] rotatie = beweging om een draaias
Kracht F ->
koppel T
Massa m ->
traagheidsmoment I
verplaatsing s -> draai
hoek :fi:
snelheid ->
hoeksnelheid d :fi:
/dt
versnelling a = dv/dt = d
2x/dt
2 ->
hoekversnelling: d
2 :fi:/dt
2
Tweede wet van Newton: F = M . a -> T = I . (
d :fi:
/dt)2
kinetische energie: Ekin = 1/2 m v
2 -> E kin = 1/2 I (
d :fi:
/dt)2
vermogen: P = F . v ->
P = T . d :fi:
/dt
enz.
Je kunt niet alleen formules omschrijven maar ook de formulering van verbanden door copy-paste van vergelijkbare grootheden, zie overzicht hier boven (logisch want als je er over nadenkt zie je dat een formule de kwantitatieve versie is van een goede, exacte formulering van het fysische verband)
:
Massatraagheid: De mate waarin een object zich verzet tegen verandering van zijn
snelheid; voor een grotere
massa is een grotere
kracht nodig om dezelfde
versnelling te krijgen.
copy paste: snelheid -> hoeksnelheid; massa -> traagheidsmoment, kracht -> koppel dan staat er:
Massatraagheid: De mate waarin een object zich verzet tegen verandering van zijn
hoeksnelheid, voor een groter
traagheidsmoment is een groter
koppel nodig om dezelfde
hoekversnelling te krijgen.
Beide formuleringen gaan over precies hetzelfde principe.
Anton_v_U schreef:
Eén ding is zeker (eerste wet van Newton): als de hoeksnelheid constant is, dan is de toegevoegde energie per eenheid van tijd door het water aan het rad even groot als het verlies aan energie per eenheid van tijd van het rad door andere oorzaken. Als dat niet het geval is, zal de draaiing versnellen of vertragen.
Dat is correct maar erg cryptisch. Dit is hopelijk duidelijker dan boven geciteerde uitleg:
Als de
hoeksnelheid constant is, dan is het
resulterende koppel nul (eerste wet van Newton geldt ook voor draaiing, copy paste). Dat betekent dat de energie die door het water aan het rad wordt overgedragen (dat is de rotatie energie die het rad wint) even groot is als de energie die het rad door andere oorzaken kwijtraakt (wrijving, of belasting als het rad iets aandrijft).
Als er een resulterend koppel is, dan zal het rad versnellen of vertragen (afhankelijk van de richting van het koppel). Het verband is: Het resulterende koppel is gelijk aan de hoekversnelling maal het traagheidsmoment: T = I d
2 :fi:
/dt2. Dit is hetzelfde als resulterende kracht is massa maal versnelling F = m . a (tweede wet van Newton) maar dan omgeschreven voor draaiing: kracht wordt kopppel, massa wordt traagheidsmoment en versnelling wordt hoekversnelling.
Merk op dat ook voor de energieoverdracht door een koppel een vergelijkbaar verband bestaat:
Arbeid door een kracht in de richting van de beweging: W = F . s (arbeid is kracht maal verplaatsing)
Arbeid door een koppel in de richting* van de draaias: W = T . :fi: (arbeid is koppel maal draaihoek. Copy paste F -> T en s [pijltje] :fi:
)
Vermogen door een kracht in de richting van de beweging: P = F.v (vermogen is kracht maal snelheid)
Vermogen door een koppel in de richting van de draaias: P = T d :fi:
/dt (vermogen is koppel maal hoeksnelheid. F -> T en
v ->
d :fi:
/dt)
*
Het koppel staat loodrecht op het vlak van draaiing waarbij de richting van het koppel wordt bepaald door de kurkentrekkerregel toe te passen op de draairichting van het voorwerp.