Beste,
Ik volg momenteel een cursus over waterzuivering en bij secundaire waterzuiveringstechnieken wordt vaak het actief slib proces gebruikt waarbij actief slib organische componenten in het afvalwater afbreken. Nadien wordt het slib van het water gescheiden door sedimentatie. Nu zijn er ook tertiaire technieken waarvan slow sand filtration een mogelijke techniek is. Hierbij vormt boven op het zand een actieve laag (schmutzdecke) die bestaat uit bacterieen, fungi etc.. Deze zorgen wederom via biologische processen voor afbraak van organische componenten en het zou ook pathogenen doden.
In slow sand filtration zou enkel die schmutzdecke de zuivering doen en het zand heeft niet echt een functie. Nu vraag ik me af wat de meerwaarde is om bv slow sand filtratie te gebruiken na een actief slib systeem? Normaal worden tertiaire technieken gebruikt na de secundaire waterzuivering voor verdere zuivering maar als de slow sand filtratie hetzelfde principe heeft als actief slib systeem dan lijkt me dit weinig zinvol?
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd? Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
Alvast bedankt