forumask
Artikelen: 0

Actief slibsysteem en slow sand filtration

Beste,

Ik volg momenteel een cursus over waterzuivering en bij secundaire waterzuiveringstechnieken wordt vaak het actief slib proces gebruikt waarbij actief slib organische componenten in het afvalwater afbreken. Nadien wordt het slib van het water gescheiden door sedimentatie. Nu zijn er ook tertiaire technieken waarvan slow sand filtration een mogelijke techniek is. Hierbij vormt boven op het zand een actieve laag (schmutzdecke) die bestaat uit bacterieen, fungi etc.. Deze zorgen wederom via biologische processen voor afbraak van organische componenten en het zou ook pathogenen doden.

In slow sand filtration zou enkel die schmutzdecke de zuivering doen en het zand heeft niet echt een functie. Nu vraag ik me af wat de meerwaarde is om bv slow sand filtratie te gebruiken na een actief slib systeem? Normaal worden tertiaire technieken gebruikt na de secundaire waterzuivering voor verdere zuivering maar als de slow sand filtratie hetzelfde principe heeft als actief slib systeem dan lijkt me dit weinig zinvol?

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd? Wat zijn de verschillen/meerwaarden?

Alvast bedankt
rwwh

Re: Actief slibsysteem en slow sand filtration

Ik kan alleen speculeren, want verstand heb ik hier niet van. Misschien bespaar je je op deze manier wat tijd voor de sedimentatie? Verder klinkt dit als een continu-proces, en dat kan het ook handiger maken dan een standaard batch-proces.
Jan van de Velde
Moderator

Is het niet eerder zo dat die slow sand filtratie eerder een quaternaire techniek is, dwz een (bijna) laatste stap in drinkwaterbereiding, eerder dan een afvalwaterbehandeling? De schmutzdecke heeft sowieso een substraat nodig, en de rest van de zanddiepte dient dan om laatste resten zwevende verontreinigingen te verwijderen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
forumask

dus dan is er nog niet voldoende organisch materiaal afgebroken in je afvalwaterzuivering zodat je in je quaternaire techniek nog meer moet afbreken mbv zandfilter dan?
Jan van de Velde
Moderator

Laat ik het zo zeggen: het effluent van een AWZI is géén drinkwater.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Immunologie en microbiologie”