kwasie schreef:
In een andere situatie: stel dat de man op de hoogte van het katrol stond,
dan trekt het katrol alleen horizontaal aan de man.
ok.
trektouw horizontaal.
Voor het overzicht laat ik voorlopig mezelf onder een hoek van 45° achterover leunen.
Als ik dan ook nog het touw vasthoud rond mijn middel (ter hoogte van mijn zwaartepunt dus)
- hijsen1 1453 keer bekeken
Dat gaat alleen goed als:
- de zwaartekracht op mijn lichaam gelijk is aan de spankracht van het touw, anders heb ik geen momentevenwicht
- de wrijvingscoëfficiënt tussen vloer en mijn schoen gelijk is aan 1, want de wrijvingskracht zal gelijk moeten zijn aan de spankracht en in dit geval dus aan de normaalkracht.
Uitgaand van deze situatie kunnen we eens gaan variëren. We gaan er steeds van uit dat ik sterk genoeg ben om elke gewenste spierkracht te leveren. We zouden overal krachtenschema's bij kunnen maken, maar ik neem aan dat dat niet nodig is?
- Ga ik trekken op schouderhoogte dan zal ik steiler achterover moeten leunen om momentevenwicht te behouden, ook als de spankracht gelijk is aan mijn gewicht.
- Is de spankracht groter dan mijn gewicht dan ga ik ook steiler achterover moeten leunen.
- Is de spankracht groter dan mijn gewicht dan wordt de benodigde wrijvingscoëfficiënt navenant groter. Maar goed, ik zou mijn schoen kunnen vastplakken, of zoals een touwtrekker mijn hakken in het zand zetten.
- Komt de katrol hoger te hangen (touw schuiner omhoog ipv vlak) dan ga ik steiler achterover moeten hangen voor momentevenwicht.
- Komt de katrol hoger te hangen dan wordt de normaalkracht kleiner. Echter, de horizontale component van de spankracht wordt ook kleiner. Wat voor effect dat heeft op de benodigde wrijvingscoëfficiënt is (op intuïtie afgaand) afhankelijk van de oorspronkelijke hoek en de verandering daarvan. Laten we dat even buiten beschouwing laten totdat we een situatie hebben waarin dat belangrijk zou kunnen worden.
op basis van punt twee en drie zou ik plat liggend, op de grond vastgeplakt, en mezelf heel sterk veronderstellend, dus inderdaad meer dan mijn eigen gewicht kunnen ophijsen. Inderdaad, als ik platliggend aan een horizontaal touw kan trekken, mezelf met lichtgebogen knieën tegen een balkje of zo afzettend, dan krijg ik wel meer dan mijn lichaamsgewicht omhoog. Mijn benen zijn sterk.
- hijsen2 1453 keer bekeken