ajandtm
Artikelen: 0

Galvaniseren met Mangaan?

Hallo,
Ik vraag me af of het mogelijk is om te galvaniseren met Mangaan ipv Zink? Dit zijn mijn argumenten maar ik vermoed dat er iets fout aan is.

PRO: Mangaan is onedeler dan ijzer. Er wordt hierbij een redoxreactie gecreëerd. Ook zorgt dit ervoor dat als er beschadiging is de mangaan geoxideerd gaat worden en             niet het ijzer. 

CON:  Het verschil in gibbsvrije energie is toch niet negatief, dus de oxidatie van mangaan is geen spontaan proces samen met de reductie van water.

(Het kan dat ik me misrekend heb met de gibbsvrije energie)

Kan iemand mij zeggen wat de juiste redenering is? (of er aan toevoegen?)

mvg
Arnaud
rwwh

Re: Galvaniseren met Mangaan?

Waarom wil je dat de coating makkelijk oxideert? Galvaniseren is toch niet hetzelfde als kathodisch beschermen?

Je wilt normaal gesproken met galvaniseren een laag maken die het ijzer afsluit van de lucht, omdat ijzer de nare eigenschap heeft dat het niet stopt met oxideren omdat het oxidelaagje luchtdoorlatend is.
ajandtm

Bedankt voor het antwoord!
Maar in prinipe zou galvaniseren met mangaan dus wel hetzelfde effect hebben als met zink, maar dan helemaal niet efficient?

En met een coating van mangaan wordt de ijzerlaag toch ook afgesloten van de lucht? Dus gebeurt de redoxreactie toch enkel bij bv. een kras?
rwwh

Ik ben hier echt geen expert.... Je zou ook moeten weten of mangaan zelf niet blijft oxideren. Aluminium is zeer onedel, maar alleen een heel dun laagje oxideert omdat het oxide het metaal afsluit.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”