Beresteyn
Artikelen: 0

Alternatieven voor geneeskunde

Ik heb me inmiddels ingeschreven voor geneeskunde, maar gezien de grote belangstelling en de (relatief) weinig toelatingsplekken wil ik wel voorbereid zijn mocht ik uit de selectie vallen. 

Eventuele alternatieven die ik zelf in gedachten had zijn:
  • Biomedische wetenschappen
  • Farmacie
  • Bedrijfs- of farmakunde
  • Medische informatiekunde
Echter, de twee bovenste studies zijn ook dit jaar studies die werken met decentrale selectie. Dat wil zeggen, ik kan me daarvoor niet meer aanmelden omdat het DUO maar 1 decentrale selectie accepteert. Ik zou dan, in het geval ik word uitgeselecteerd, het volgende jaar weer meer doen maar het helpt (bij een aantal universiteiten) als je dat jaar daarvoor dan alvast wat kennis hebt opgedaan van de studie geneeskunde. Het zou dus handig zijn als je eerste jaar er grotendeels hetzelfde uitziet qua stof en colleges.

Heeft iemand nog enkele suggesties voor wat voor studie ik eventueel dan zou kunnen doen naast bovenstaande? Zou wel graag iets in de medische richting willen doen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)
Benm

Re: Alternatieven voor geneeskunde

Biologie lijkt me ook een overweging, gezien dat voor zover ik weet geen loting kent en daarmee een haalbaar 'alternatief' is.

Maar het is een persoonlijke keuze en ook afhankelijk van in welk aspect van geneeskunde je interesse ligt. Jouw alternatieven zijn prima als je een voorkeur hebt voor de bedrijfsmatige of ict kant van geneeskunde. Als je vooral interesse hebt in praktiserende geneeskunde zou een jaar biologie een betere basis kunnen zijn gezien de kennis daar breder is ipv specifieker. Evengoed geldt dat als je interesse uitgaat naar geestelijke gezondheid je wellicht beter een jaar filosofie oid kunt volgen.
Victory through technology
Rhiannon
Moderator
Social:

Opmerking moderator

Verplaatst naar studiekeuze aangezien het daar beter thuishoort.
Contra principia negantem disputari non potest.
Jan Visstick

Technische geneeskunde is opzich mogelijk. Het is ook een lotingsstudie, maar de kans dat je daar aangenomen wordt is stukken groter dan bij geneeskunde(vaak 150 aanmeldingen en 130 studieplaatsen). Ik weet alleen niet of het technische aspect van geneeskunde je aanstaat. 

Hmm te snel gelezen.

Ik denk dat je dan dat Biomedische wetenschappen wel de meeste gelijkenissen vertoont met Geneeskunde. 
Benm

Biomedische wetenschappen is geloof ik ook een lotingsstudie. Ook wel eentje met een grote kans ingeloot te worden, denk dat ze het vooral doen om te voorkomen dat uitgelote geneeskundestudenten hier een jaar gaat studeren en opnieuw loten.
Beresteyn

Opmerking moderator

Verplaatst naar studiekeuze aangezien het daar beter thuishoort.
Hm, sorry. Was even het studiekeuze platform vergeten. :D

Technische geneeskunde is opzich mogelijk. Het is ook een lotingsstudie, maar de kans dat je daar aangenomen wordt is stukken groter dan bij geneeskunde(vaak 150 aanmeldingen en 130 studieplaatsen). Ik weet alleen niet of het technische aspect van geneeskunde je aanstaat. 

Hmm te snel gelezen.

Ik denk dat je dan dat Biomedische wetenschappen wel de meeste gelijkenissen vertoont met Geneeskunde.
Klopt. Persoonlijk heb ik niet zoveel met technische studies (d.w.z. technische natuurkunde of wiskundige vraagstukken oplossen). Eventueel is biologie een goed alternatief, ook al ben ik vooral geïnteresseerd in de medische biologie en genetica en niet in plantwetenschappen en ecologie.
Biomedische wetenschappen is geloof ik ook een lotingsstudie. Ook wel eentje met een grote kans ingeloot te worden, denk dat ze het vooral doen om te voorkomen dat uitgelote geneeskundestudenten hier een jaar gaat studeren en opnieuw loten.
Klopt, vroeger deden ontzettend veel geneeskundestudenten dat om het jaar daarop het alsnog te proberen en toch bezig te zijn met hun gewenste onderwerp. Helaas kan dat niet meer dit jaar.

Overigens noemen ze het nog een lotingsstudie, maar de loting is vanaf dit jaar volledig afgeschaft voor geneeskunde (en ik geloof ook voor biomedische wetenschappen). Die werken vanaf dit jaar 100% met decentrale selectie.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Timmoty

Volgensmij heeft de opleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen, in bijvoorbeeld Leiden, ook geen decentrale selectie of loting. Misschien een ideetje? De opleiding heeft denk ik wel minder raakvlakken met de opleiding geneeskunde en is in Leiden naar mijn weten aardig technisch georiënteerd. Biomedisch en Farmacie hebben voor mijn gevoel ik meer raakvlakken met geneeskunde, maarja die decentrale selectie blijft dan een lastig feit.
Benm

Overigens noemen ze het nog een lotingsstudie, maar de loting is vanaf dit jaar volledig afgeschaft voor geneeskunde (en ik geloof ook voor biomedische wetenschappen). Die werken vanaf dit jaar 100% met decentrale selectie.
Even afgezien van hoe het heet, ik neem aan dat het punt is dat wanneer je voor geneeskunde gaat je niet tevens voor deze studies geselecteerd kunt worden.

Wat misschien ook wel interessant kan zijn: Tevens proberen binnen te komen op een studie geneeskunde in het buitenland. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is icm decentrale selectie in nederland, maar dat is wellicht wel het uitzoeken waard. Je zou kunnen kijken naar vlaanderen, maar als je bedreven bent in duits of engels natuurlijk ook in die landen.
Beresteyn

Hmm, zal eens kijken naar die studie Timmoty.

Studeren in het buitenland is mogelijk, maar ik zou natuurlijk het liefst in eigen land willen studeren. Ik hoorde dat KU Leuven ook een goed alternatief is.

Decentrale selectie heeft z'n voordelen en nadelen. Een groot voordeel is dat je je moet bewijzen om bij de studie te komen i.p.v. dat je een lotingskans hebt a.d.h.v. je cijfers op de middelbare school. Een groot nadeel echter is dat je je maar voor 1 studie decentrale selectie per jaar mag doen. Daarnaast is het ook niet mogelijk om je alvast op te geven voor een andere studie. Met andere woorden: als je afvalt moet je of veel geluk hebben en alsnog toegelaten worden op de door jouw gewenste studie of een studie die erop lijkt (die ook decentraal selecteert) d.m.v. een reservelijst. Of je bent de pineut en moet een studie gaan doen die je eigenlijk niet wilt doen en dat zal tegenwoordig ook een niet-populaire studie zijn, aangezien alle populaire studies inmiddels decentraal selecteren... 

Bio-Logic

Check vooral banenkansen. Daar wordt nog steeds veel te weinig rekening mee gehouden bij studiekeuze. Want je wilt (neem ik aan) na jouw studie toch ook daadwerkelijk in jouw vakgebied aan de slag.

(Medische) biologie zou ik dan niet aanraden. Zelfs biomedische wetenschappen is wat twijfelachtig, maar voor deze studie zou ik recente data raadplegen. Informatiekunde, medisch of niet, heeft de meeste banenkansen zeker als je de data-analyse kant op wilt. Farmaceutische opleidingen schijnen het ook goed te doen, zeker als je er bio-informatica vakken bij kunt nemen.
Benm

Banenkansen zijn in dit verhaal denk ik niet zo relevant.

Veel studenten die geneeskunde ambieren willen niet anders dan dat, en wachten desnoods een jaar of 2 voordat selectie gunstig uitpakt. Gezien je moet wachten is het dan praktisch om een studie te volgen die nuttige voorkennis oplevert of als het even kan een paar vrijstellingen oplevert.

Overigens geeft het wel te denken waarom men slechts een beperkt aantal studenten per jaar toelaat voor vakken als geneeskunde - gezien vergrijzing lijkt het ergens nuttig aanzienlijk meer medici op te leiden dan waar op dit moment vraag naar is.
Bio-Logic

Als je inderdaad na een paar uitlotingen die richting de geneeskunde op wilt gaan dan hoef je over banenkansen inderdaad niet na te denken. Recent sprak ik nog met een studente bio-farmaceutische wetenschappen (Leiden). Het lijkt een populaire en moderne studie te zijn waarbij je ook (optioneel) gelegenheid krijgt om wat bio-informatica op te doen. Misschien is dit een optie.

Terug naar “Studiekeuze”