Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

kosmische straling

Blijkens een onderzoek hangt de intensiteit van de straling af van de geografische breedtegraad.
Aan de evenaar mat hij 14% minder intensiteit dan op 45° NB en de straling werd dus wellicht door het aardmagnetisch veld  beïnvloed. In hoeverre is dan van invloed op het aarde leven zoals gezondheid of techniek. Of is die straling te klein daarvoor? Of komt er misschien minder kanker voor in het evenaarsgebied?
317070

Re: kosmische straling

Er is nog geen correlatie tussen lage dosissen straling en kanker waargenomen. (En de achtergrondstraling is een lage dosis)

http://www2.lbl.gov/abc/wallchart/chapters/appendix/appendixf.html
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
always

De achtergrondstraling is inderdaad een lage straling. Maar mijn vraag gaat over kosmische straling en die is op zich wel schadelijk. De vraag is alleen in hoeverre deze straling hier op aarde voorkomt. Het artikel maakt daar niet duidelijk een onderscheid in, alleen dat lage straling (waarschijnlijk meestal) niet zo gevaarlijk zal zijn.
Benm

De hoogte van het terrein is ook een belangrijke factor als het om kosmische straling aankomt.
Victory through technology
317070

always schreef: De achtergrondstraling is inderdaad een lage straling. Maar mijn vraag gaat over kosmische straling en die is op zich wel schadelijk. De vraag is alleen in hoeverre deze straling hier op aarde voorkomt. Het artikel maakt daar niet duidelijk een onderscheid in, alleen dat lage straling (waarschijnlijk meestal) niet zo gevaarlijk zal zijn.
Ik denk dat je me niet goed snapt. Voor zover we weten is laag-energetische straling nooit schadelijk (totdat je warmte-effecten in rekening moet nemen). Lage dosissen hoog-energetische straling (zoals de achtergrondstraling en kosmische straling), zijn voor zover we weten ook niet schadelijk.

http://www2.lbl.gov/abc/wallchart/chapters/appendix/appendixf.html
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Benm

Lage dosissen hoog-energetische straling (zoals de achtergrondstraling en kosmische straling), zijn voor zover we weten ook niet schadelijk.
Eerlijkgezegd zou ik dat niet zo durven stellen. Het probleem is dat het niet goed te onderzoeken is of er sprake is van schadelijkheid gezien er geen twee populaties bestaan met vergelijkbare welvaart, voedingspatroon etc waarbij alleen de blootstelling aan achtergrondstraling verschillend is.

Wat wel duidelijk is is dat het niet zodanig schadelijk is dat je een acute daling in levensverwachting of grote prevalentie van kanker ziet in gebieden met meer achtergrondstraling. Als er een negatieve invloed op de gezondheid is die dus in ieder geval klein vergeleken met andere factoren.
Victory through technology

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”