Julia Bruijns
Artikelen: 0

Welke microscoop?

Hallo,

Mijn moeder is kattenfokster en een enorme fan van microben en allerlei medische gekkigheid die katten aan gaat.

Nu heeft zij laatst laten vallen dat ze een microscoop zou willen hebben om de urine en ontlasting van de katten te onderzoeken.

Volgens mij had ze het over de bacterie GEARDIA. ( als je dat zo schrijft en het een bacterie is)

Zoals jullie lezen heb ik er dus geen verstand van. Maar nu vroeg is mij af welke microscoop zij hiervoor nodig heeft. Wellicht kan ik deze aan haar cadeau doen voor d'r verjaardag.

Graag jullie hulp!
Doctor Who

Re: Welke microscoop?

Helaas werkt het niet zo eenvoudig dat als je een druppeltje urine of een beetje poep op een object-glaasje legt en dat onder een microscoop schuift, je meteen ziet dat het wemelt van de ziektekiemen:
daar komt iets meer bij kijken.

Zeker als het gaat om Giardia.

Giardia komt voor in 2 vormen.
  • Het parasietenstadium = trofozoiet. Toont zich als een zeer klein meercellig zweepdiertje, die alleen met een microscoop met grote vergroting te zien is. Vermeerdering vindt plaats door tweedeling en daarom kan de vermeerdering explosief gaan. Uit iedere trofozoziet ontstaat een cyste.
  • Cyste of ook wel oocyste genoemd. Dit is het zeer infectieuze stadium. Na uitscheiding in de ontlasting is de cyste onder koele en vochtige omstandigheden nog weken- tot zelfs maandenlang besmettelijk.
De incubatietijd, tijd tussen opname en het ontstaan van ziekteverschijnselen, bedraagt 5-16 dagen. De uitscheiding van de besmettelijke cysten begint 7 dagen na opname. En vindt gedurende 4-5 weken met tussenpozen plaats. Deze besmettelijke periode kan veel langer duren als het dier zich herbesmet.

Diagnose
Diagnose met een microscoop

Vroeger moesten de trofozieten in hele verse ontlasting met een microscoop aangetoond worden. Ze gaan echter snel dood buiten de kat en dan zie je ze niet meer bewegen. De cysten kunnen ook met een microscoop worden aangetoond in de ontlasting, echter deze worden met tussenpozen uitgescheiden. Het kan dus zijn dat je de ziekte niet kan aantonen terwijl hij er wel is.

Je ziet het - eenvoudig is dat niet.

Maar als je het toch wilt proberen dan lijkt me dit er een behoorlijk stuk gereedschap voor tegen een zeer redelijke prijs:

Euromex BioBlue 40 - 1000x

maar overhaast je niet - er is veel meer te vinden op die site.
En daarnaast zijn er op internet ook wel meer microscoopwinkels te vinden, dus keuze is er genoeg.
:oops:  Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.  [-X 
Julia Bruijns

Hallo Doctor Who,

Dank voor de informatie die u stuurt.

Alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een microscoop.

Want ik wil toch no even verder kijken dan de link die u stuurde.

Hopelijk kunt u mij helpen.

Julia
frisotje

ga bij het kiezen van een microscoop vooral niet teveel af op de vergroting. let meer op oplossend vermogen: het vermogen van een microscoop om 2 kleine objecten te onderscheiden. in Arnhem zit een winkel genaamt neopta van j.sauer. ik ben meerdere keren bij hem langs geweest en hij geeft zeer goed advies en kan je daarna ook een microscoop voor een zeer goede prijs verkopen.
Appeltaart123

Neopta is idd goed heb er ook een fasecontrast mic gekocht

Terug naar “Immunologie en microbiologie”