Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
danny binda
Artikelen: 0

Tijdreizen

Volgens Einstein zijn theorie is tijd relatief ,ik heb daar een vraag over.

Als men accelereert dan gaat de tijd langzamer dan bijv op aarde ,maar die tijd die ze bedoelen is toch puur mechanische tijd,ik bedoel dat wil toch niet zeggen dat het ook betrekking op levende wezens heeft,het enigste wat veranderd is die trillingen van atomen toch?

ik bedoel zelfs een atoom klok loopt 1 seconde onnauwkeurig op de 5 miljard jaar dus er is niets in dit universum wat tijd nauwkeurig kan meten toch ?

dus het is iets denkbeeldig.

zo wat als een atoom zich anders gedraagt bij versnellingen,dit hoeft toch geen vat op mij te hebben ?

dank danny
Michel Uphoff
Moderator

Re: Tijdreizen

ik bedoel dat wil toch niet zeggen dat het ook betrekking op levende wezens heeft

Als bijvoorbeeld een astronaut in een raket versnelt, dan ziet iemand op Aarde met een supertelescoop niet alleen het horloge van de astronaut trager lopen, ook de hartslag, de spijsvertering, de bewegingen van de astronaut gaan trager en hij wordt minder snel oud, kortom alles verloopt trager in vergelijking met de tijd op Aarde.
xansid

Tijd is dus niet denkbeeldig. De seconde is denkbeeldig, maar hetgeen wat we uit willen drukken in seconden bestaat wel degelijk.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
danny binda

Dat het horloge van de astronaut langzamer loopt is zeker,maar er is nog nooit een astronaut gefilmd waarbij ook zijn hartslag werd gemeten,of zijn spijsvertering dat is theorie toch ? er is nooit bewezen als het goed is dat ook het lichaam langzamer zijn dinges doet toch ?

Hoe bedoelt mr moderater /ik bedoel dat het horloge van een astronaut anders loopt dan op aarde is zeker,maar er is nog nooit bewezen dat het lichaam ook langzamer loopt toch ? dit is nooit met een supertelescoop waargenomen toch ? of gefilmd of bewezen toch ?
Michel Uphoff
Moderator

Tijd is een heel fundamenteel natuurkundig fenomeen, en alles zal er aan moeten gehoorzamen of het leeft of niet maakt niets uit.
Het zou pas heel erg vreemd worden als dat niet zo was, probeer je zelf eens voor te stellen tot welke volkomen onmogelijke situaties dat zou leiden.

Misschien heb je wat aan dit Youtube filmpje over relativiteit:

danny binda

Dus als ik even een voorbeeld mag scheppen,stel dat  u meneer moderater op 300 000 km afstand van mijn staat,en u kijkt op u horloge hoe laat het is,en het is bij u 12 uur,wanneer die beelden van u horloge mij met de lichtsnelheid bereiken dan zie ik pas 1 seconde later dat het 12 uur is ,maar bij u is het al 1 seconde over 12
danny binda

En als ik me dan nog verder verplaats dan u ,dan komt u tijd nog langzamer aan ?
danny binda

Wat ik ook vreemd vindt is dat lang geleden was ik in tanzania afrika,en we moesten een leeuw vangen,maar op een gegeven moment,was die leeuw zo ver dat we niet konden zien of hij naar ons toe liep ,of weg van ons liep,want we zagen alleen zijn rug boven het gras uitsteken.
xansid

danny binda schreef: En als ik me dan nog verder verplaats dan u ,dan komt u tijd nog langzamer aan ?
Dat klopt. Je ontvangt oud licht omdat het tijd kost voor licht om de afstand te overbruggen.
Maar dat is weer wat anders dan het relatief trager verlopen van tijd zelf. Adam en Sarah in het filmpje ondervinden een ander verloop van tijd ten opzichte van elkaar. De tijd van Sarah loopt niet achter op die van Adam, maar gaat daadwerkelijk trager. Dit is wel gemeten en er moet ook rekening mee gehouden worden bij bijvoorbeeld GPS satelieten. De klokken in deze satelieten moeten worden aangepast om gelijk te lopen met die op Aarde.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
danny binda

juist xansid want ik leest net dat een meneer 4 atoom klokken de wereld over stuurde,en allemaal liepen ze anders bij aankomst.
danny binda

ik heb een vraag xansid,hoe kan het dat er nog meer mensen de zelfde naam hebben als mr moderater op deze website,is deze website een familiebedrijf ?
Michel Uphoff
Moderator

Boven de foto's staat de naam, net zoals bij jou.

Onder de foto's staat de titel, bij jou is dat gebruiker en bij een aantal vrijwilligers die dit forum ondersteunen en het berichtenverkeer in goede banen proberen te leiden is dat 'moderator'.
danny binda

Ok dus als ik het goed begrijp ga ik op reis en tegelijkertijd stuur ik een aantal atoomklokken de andere kant op dan waar ik naar toe ga.

En bij aankomst lopen alle klokken verschillend,ok dat komt dus omdat er bij verschillende versnellingen andere trillingen van die atomen wordt geregistreerd,en die uitkomst presenteert de tijd.

dank u wel meneer moderater voor die informatie
danny binda

Excuses u naam is dus michel uphoff sorry ik had het niet door !
tempelier

danny binda schreef: juist xansid want ik leest net dat een meneer 4 atoom klokken de wereld over stuurde,en allemaal liepen ze anders bij aankomst.
Dan was er iets mis met die klokken. :D

Maar je bedoelde natuurlijk dat ze niet de zelfde hoeveelheid tijd hadden gemeten.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”