Ik dacht dat met de big bang ruimte en tijd werd geschapen, maar hier zegt die meneer ik laat zijn naam weg , dat ruimte er al was, heel verwarrend!
Ik heb ook een vraag over de Bigbang.
Als dit universum heel lang geleden een klein minuscuul deeltje was en net begint uit de dijen, stel ik was daar en het universum heeft een afmeting van net 30 cm in omtrek, en ik zet de tijd stil en de uitdijing natuurlijk. Als ik deze massieve bal zou open maken en behalve alle materie massa die ik daar vind in die omtrek van 30 cm is er dan al ruimte aanwezig ? Op dat moment van het stilleggen van de uitdijing kom ik daar in die bal van 30 cm dan superatomen tegen met al ruimte er om heen ?
Ik noem ze atomen maar wat ik bedoel is in die 30cm massieve bal kom ik daar als de tijd stil staat al deeltjes tegen in een rangorde?
Antwoord:
Moeilijk te beantwoorden, want je begint al met een foute aanname: dat het heelal ooit een bal van 30 cm groot is geweest. Wel was de middellijn van het waarneembare deel van ons heelal heel kort na de oerknal heel klein en compact, maar bij de waarnemingshorizon houdt de ruimte niet op; het heelal is (en was) waarschijnlijk altijd oneindig groot. Lees daar maar een keer een boekje over (ik heb er een paar geschreven , of luister naar mijn hoorcollege (op cd) 'basiscursus kosmologie.