Het kost inderdaad meer energie, zelfs als je hem een beetje schuin in de rug hebt.Bartjes schreef: Bij het fietsen heb ik geregeld de indruk dat ik zwaarder moet trappen bij een (loodrechte) zijwind. Is dat schijn? En zo neen - hoe kan dat dan? Waar gaat die extra door mij geleverde energie dan in zitten?
Je hebt dan te maken met een zg "schijnbare wind": In een windstilte fietsend met 15 km/h voel je een tegenwind met een snelheid van 15 km/h.Bartjes schreef: Bij het fietsen heb ik geregeld de indruk dat ik zwaarder moet trappen bij een (loodrechte) zijwind. Is dat schijn?
als je rondjes fietst heb je per rondje inderdaad gemiddeld een netto tegenwind ter grootte van je eigen snelheid.tempelier schreef:
De titel luidde iets in de geest van: ""Wind heb je altijd tegen.""
Dat stond dacht ik ook in dat artikel.Jan van de Velde schreef: Je hebt dan te maken met een zg "schijnbare wind": In een windstilte fietsend met 15 km/h voel je een tegenwind met een snelheid van 15 km/h.
Kwestie van dat de vectoren van de windsnelheid en jouw eigen snelheid opgeteld een tegenwindcomponent opleveren.
Als die wind loodrecht op je rijrichting is heb je van die wind op zich geen last. Want de tegenwindcomponent van die zijwind is onbestaand, en dus NIET groter dan wanneer je in totale windstilte zou fietsen.
als je rondjes fietst heb je per rondje inderdaad gemiddeld een netto tegenwind ter grootte van je eigen snelheid.
Nee in geval b) moet je harder trappen om afdrijving te voorkomen.Bartjes schreef: Ik begrijp dat je (schijnbare) wind voelt als gevolg van je eigen beweging. Maar het gaat mij om de vergelijking tussen de situaties:
a) Er staat geen wind.
b) Er staat een wind loodrecht op je bewegingsrichting.
Als je nu in beide situaties even hard wil fietsen, zal je daarvoor dan ook even zwaar moeten trappen?
tempelier schreef: Nee in geval b) moet je harder trappen om afdrijving te voorkomen.
Je moet dus je richting iets verplaatsen als in geval a).
Ja om de zijkracht te compenseren.Bartjes schreef:
Bedoel je dat je in geval b) noodgedwongen toch ietsjes tegen de wind in fietst?
daar ben ik nog niet mee weg, een fiets is geen zeilboottempelier schreef: Nee in geval b) moet je harder trappen om afdrijving te voorkomen.
Ja, maar psychologisch kan er natuurlijk van alles in je hoofd gebeuren als het rond je oren suist..Bartjes schreef:
Als je nu in beide situaties even hard wil fietsen, zal je daarvoor dan ook even zwaar moeten trappen?
Jan van de Velde schreef: daar ben ik nog niet mee weg, een fiets is geen zeilboot
Ja, maar psychologisch kan er natuurlijk van alles in je hoofd gebeuren als het rond je oren suist..
Jan van de Velde schreef: In de trant van "Consider a spherical cow" : consider a rectangular cyclist :