Moderator: physicalattraction
Maar hiervoor hoeven de wielen niet schuin te staan?Jan van de Velde schreef: omdat de rolstoeler een zwaartepunt heeft dat ruim boven de vloer zit ontstaat er een moment rondom dat contactpunt van dat buitenbochtwiel, en ja, dat zorgt voor een grotere normaalkracht op dat wiel.
Maar hiervoor hoeven de wielen niet schuin te staan?
Je kan ook een ander voorwerp bedenken, bv. een stoel met schuine poten (beneden verder uit elkaar van vanboven), als je die horizontaal duwt, is er dan een kracht volgens de buitenste poten schuin naar de grond toe?En stel dat je de rolstoel aan de zijkant duwt met een horizontale kracht, zodat de wielen dus slippen, is er aan het buitenste wiel dan een kracht naar de grond toe volgens de richting van dat schuine wiel?
Dat begrijp ik helemaal, maar mijn vraag was eigelijk, stel dat je een voorwerp duwt (horizontale kracht) waarvan de voetsteunen schuin naar buiten staan, is de kracht van die steunen op de grond dan volgens de richting van die schuine steunen, of evenwijdig met de horizontale kracht waarmee je duwt?Anton_v_U schreef:
De richting van de poten maakt niet uit. Dat je schuin in een bocht hangt heeft te maken met een momentenevenwicht dat voorkomt dat je omkantelt.
Over de richting van de kracht van de grond op de poten:
De normaalkracht is altijd loodrecht naar beneden en gelijk aan het gewicht dat de poot op de grond uitoefent.
De wrijvingskracht is altijd langs het oppervlak gericht.
Als er wrijving is, is de totale kracht van het oppervlak op de poten is dus schuin omhoog (vectorsom van wrijvingskracht en normaalkracht). Deze richting wordt niet veroorzaakt door schuine poten. De gewichtsverdeling over de poten heeft evenals het schuin hangen in de bocht te maken met een momentenevenwicht.
Terug naar de rolstoel: als het ding netjes de bocht om gaat zal:
- de totale normaalkracht de zwaartekracht opheffen (hij vliegt niet de lucht in noch zakt hij de grond in)
- de totale wrijvingskracht de middelpuntzoekende kracht leveren die nodig is voor de bocht (versnelling naar binnen toe)
- de gewichtsverdeling over de wielen en daarmee ook de van de normaalkracht bepaald worden door het momentenevenwicht zolang hij niet omkantelt
Anton_v_U schreef: Als er wrijving is, is de totale kracht van het oppervlak op de poten is dus schuin omhoog (vectorsom van wrijvingskracht en normaalkracht). Deze richting wordt niet veroorzaakt door schuine poten.
Jorne schreef: stel dat je een voorwerp duwt (horizontale kracht) waarvan de voetsteunen schuin naar buiten staan, is de kracht van die steunen op de grond dan volgens de richting van die schuine steunen, of evenwijdig met de horizontale kracht waarmee je duwt?