testguy29
Artikelen: 0

Harmonische trillingen

De natuurkundige voorwaarde voor een harmonische trilling is, dat de resulterende kracht op het voorwerp evenredig is met (A) en tegengesteld gericht is aan (B) de uitwijking uit de evenwichtsstand.

Ik snap hoe je deze voorwaarde kunt afleiden uit een grafiek. Ik vroeg mij af hoe je dit uit de formule Fres = -C * u kunt afleiden, graag een uitleg voor A en B.

Alvast bedankt!
Anton_v_U

Re: Harmonische trillingen

Je kunt het zien aan de formule. u is de uitwijking ten opzichte van de evenwichtsstand en F is de resultante kracht:
  • F = -Cu is een evenredig verband tussen de kracht en de uitwijking. Als u verdubbelt, dan verdubbelt F ook want C is constant.
  • F is tegengesteld gericht aan u. Dat wordt verdisconteerd in het minteken.
Jan van de Velde
Moderator

testguy29 schreef:  resulterende kracht op het voorwerp evenredig is met (A) en tegengesteld gericht is aan (B) de uitwijking uit de evenwichtsstand.

Ik vroeg mij af hoe je dit uit de formule Fres = -C * u kunt afleiden, 
zie de kleuren.
je formule is een rechtstreekse weergave van je zin. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
mathfreak
Pluimdrager

Als je wiskundig wilt aantonen dat de kracht bij een harmonische trilling recht evenredig is met het tegengestelde van de uitwijking, ga dan uit van het gegeven dat de uitwijking een sinusfunctie van de tijd is en dat de versnelling de tweede afgeleide van de uitwijking naar de tijd is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Terug naar “Klassieke mechanica”