Choco__
Artikelen: 0

Wiskunde opleiding

Als je een bachelor richting: wiskunde behaalt aan UA, is het dan mogelijk om al les te geven in het secundair onderwijs of moet je persé een master halen? Deze vraag is omdat ik misschien niet zo lang wil studeren en ik prefereer naar een universiteit ipv hogeschool omdat ik dan ook mogelijkheid heb om in buitenland te werken, klopt dit?
mathfreak
Pluimdrager

Re: Wiskunde opleiding

Als je les wilt geven in het secundair onderwijs heb je in ieder geval een onderwijsbevoegdheid nodig, dus als je alleen op masterniveau zo'n bevoegdheid kunt verkrijgen is het inderdaad noodzakelijk de studie op masterniveau te volgen. 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Kravitz

Opmerking moderator

Verplaatst naar het subforum voor studiekeuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Drieske

Choco__ schreef: Als je een bachelor richting: wiskunde behaalt aan UA, is het dan mogelijk om al les te geven in het secundair onderwijs of moet je persé een master halen? Deze vraag is omdat ik misschien niet zo lang wil studeren en ik prefereer naar een universiteit ipv hogeschool omdat ik dan ook mogelijkheid heb om in buitenland te werken, klopt dit?

mathfreak schreef: Als je les wilt geven in het secundair onderwijs heb je in ieder geval een onderwijsbevoegdheid nodig, dus als je alleen op masterniveau zo'n bevoegdheid kunt verkrijgen is het inderdaad noodzakelijk de studie op masterniveau te volgen. 

Eigenlijk kan ik mijn antwoord op beide reacties in 1 keer geven, tenminste wat Vlaanderen betreft. Het is namelijk iets genuanceerder dan mathfreak zegt (toch in theorie en dus voor Vlaanderen). Als je een onderwijsbevoegdheid (dat kan aan een unief of in avondonderwijs btw) wilt halen, heb je inderdaad een master nodig. Heb je zo een attest nodig? Dat is het genuanceerde deel. Wil je vast benoemd worden (en dat wil je als je wilt blijven lesgeven), dan heb je het nodig. Maar ook zonder zo een attest kan je lesgeven. Wanneer kan het? Als interim voor 3 maanden mag een school je aannemen zonder een attest, maar het mag ook voor een heel jaar als de school geen andere geschikte kandidaten mét attest heeft. Ten derde mag het ook als je de nodige attesten nog niet hebt, maar het wel wilt behalen (een LIO - de school mag je dan aanstellen voor de duur nodig voor het attest te behalen + 1 jaar). Wat zijn de gevolgen voor jou? Ten eerste kan je dus niet vast benoemd worden. Maar daarnaast ligt je verloning ook lager dan mocht je dat attest wél behaald hebben. Is het dus optimaal? Zeker niet, maar je zou het kunnen overwegen om toch al te beginnen werken en dan je attest (tegelijk) te behalen. Let wel: uit eigen praktijk weet ik dat scholen meestal niet zo happig zijn op deze LIO's.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
xansid

In Nederland weet ik dat je de onderbouw op de middelbare school wiskunde-les mag geven zonder een master te hebben gedaan. Vrienden van mij hebben tijdens de minor daar bevoegdheid voor gehaald. Voor in ieder geval bovenbouw VWO moet je een master gedaan hebben.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Terug naar “Studiekeuze”