Moderator: physicalattraction
aadkr schreef: dan verstaan we onder de fase van het trillend punt het aantal trillingen dat het punt heeft afgelegd gerekend vanaf t=0.
Ik heb zelf nooit op dat niveau hoeven lesgeven, dus in dit detail heb ik me ook nooit verdiept.
- Fase en gereduceerde fase worden uitgedrukt in een getal zónder eenheid.
- De fase geeft aan hoeveel trillingen er zijn uitgevoerd, gerekend vanaf t = 0. Dit is vanaf een tijdstip waarop de evenwichtsstand, in positieve richting gaande, wordt gepasseerd. Er geldt dan de formule: φ=t/T
- Elke trillingstoestand wordt gekenmerkt door een bepaalde waarde van de gereduceerde fase. Hierbij geldt: 0 ≤ φt < 1.
Wel, in de robotica van de wandelende robots is het de gewoonte om te spreken over 0.5 periode of 0.3 periode.Dat is beter dan mijn formulering. Maar waar me het om gaat is te achterhalen in welke kringen die definitie gebruikt wordt.
Mij werd fase geleerd a.d.h.v. radialen (faseverschil van pi is dus tegenfase). Middelbaar onderwijs België (drie jaar geleden).jkien schreef: Welke definitie zou in het Vlaamse middelbaar onderwijs gangbaar zijn?
317070 schreef: Ik denk dat het vooral bij periodieke verschijnselen met een lange omlooptijd gebruikt wordt, denk aan planeten, sterren, getijden, enz.