Roy8888 schreef:
Hallo Tropicc,
Wat betekend het als er staat ''momentvast in punt D''?
Het moment in dit vraagstuk wordt veroorzaakt door de kracht die aangebracht is op de IPE240 balk. Deze kracht is aangebracht op het midden (dus 2 meter). Dat wil zeggen dat het moment veroorzaakt door deze kracht gelijk is aan 2 [m] * 80.000 [N] = 160.000 [N*m].
Omdat dit een STATISCHE constructie is MOET er EVENWICHT zijn. Dit kan alleen het geval zijn als de twee inklemmingen evenwicht maken. Merk op dat hier symmetry geldt (de balk IPE240 grijpt aan in het midden!!!). Daarom moeten beide inklemmingen de helft van het totale moment opnemen!
Zie je wat ik bedoel met symmetrie? Als je dit niet ziet geef dit dan aan, dit is belangrijk bij vervolgvragen!!!!. Als je dit ziet bij (schijnbaar) ingewikkelde vraagstukken kun je daar heel veel tijd mee besparen!
Vraag 2 is iets heel anders... Daar wordt namelijk gevraagd naar de spanning ( merk op dat de plaatsen van A en B NIET GELIJK zijn wat betreft plaats op de balk)
Ik durf niet te zeggen wat momentvast betekent.
Ik begrijp dat je bedoelt met evenwicht dat het moment in A en in B even groot moet zijn, ongeacht hoe groot de afstand tot D in principe. Maar dat is op het moment niet belangrijk.
Ik wou dit berekenen door middel van een vergelijking tussen de hoekverdraaiing in A en B waaruit je normaal gesproken het moment kunt halen, maar blijkbaar dus alleen als hij a-symmetrisch is.
In dit geval moet ik denk ik eerst de hoekverdraaiing in C bepalen, waarna ik deze gelijk kan stellen aan de hoekverdraaiing in A OF B.
Deze link kan ik alleen niet zelf leggen zonder bij uitwerkingen te kijken. Volgensmij denk ik te moeilijk als het makkelijk is en te makkelijk als er meerdere stappen nodig zijn.
Bij vraag B is bijvoorbeeld alleen de formule Mw/Ww nodig. Super simpel, maar ik ga direct al te moeilijk denken. Iets waar ik me erg aan erger bij mezelf.
Maargoed, ik ga me er nog even over buigen en als ik er nu nog niet uit kom laat ik het weten, eventueel met mijn uitwerking erbij.