Zoals zoveel mensen ben ik verbaasd hoe diep de krankzinnigheid van complotheoristen gaat. Na wat fora te hebben doorgenomen merk ik een duidelijke rode draad; alle concepten uit science fiction films en fantasie (en een paar actiefilms hier en daar) komen weer terug.
Krachtvelden, teleportatie, aliens vermomd als mensen, hersen-wis stralen, telepatische slavernij antennes, noem maar op. Complot fora lezen als één gigantische scifi wiki verhaal waar iedereen aan kan toevoegen.. maar op een paar trolls na geloven mensen dit dus echt.
De alternatieve gemeenschap lijkt dan weer voornamelijk door fantasie verhalen geinspireerd te worden. Zo lijken mensen die denken dat ze vampiers zijn door de moderne (Bram Stoker) versie bevangen te zijn. Idem voor mensen die denken dat ze elven zijn, draken, feeën en weet-ik-niet-wat.
Nu waren er in de oudheid ook krankzinnige mensen. Al die verhalen over goden die met mensen praten en mensen die goden in mensengedaante zijn komen ook niet uit het niets. Maar in het informatie tijdperk worden mensen blootgesteld aan meer psychische stress en immersive fantasy dan ooit te voren.
Wat ik wil suggereren is dat fictie niet alleen de achtergrond details invult voor mensen die sowieso wel krankjorem waren geworden (nee geen officiele diagnose) maar dat fictie ook sterk de kans verhoogt dat dit optreedt. In welk geval het eigenlijk een gezondheidswaarschuwing zou moeten krijgen.. wat jammer is.
Of denken jullie dat het percentage mensen wat contact heeft verloren met de realiteit niet is toegenomen? Waren er in het Oude Griekenland ook duizenden mensen met paranoide waanbeelden, bijvoorbeeld dat de heersers reptiel wezens in vermomming waren of dat waterdamp in de hemel door vervloekingen van hun eigen heersers werden opgelegd? Dachten een vergelijkbaar percentage dat ze zelf nymfen en centaurs in mensen gedaante waren?