Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
serieus
Artikelen: 0

Eclips, zonsverduistering 20 maart 2015

Dag,

Iedereen zal wel iets hebben meegekregen over de zonsverduistering die vandaag om 10.37 uur Nederlandse tijd op z'n max was.

Ik zat net naar een filmpje te kijken van de ESA op telegraaf.nl http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23827348/__Satelliet_filmt_eclips__.html

en dan zie ik nogal een vreemd verschijnsel. althans niet een verschijnsel dat ik zou verwachten. maarja ik ben maar een amateur.

Het gaat er dan om dat maan niet echt in een rechte lijn lijkt te bewegen. wanneer je de maan volgt lijkt het wel alsof er een soort knik in zijn baan zit. vraag is dan ook: hoe komt dat? heeft dit te maken met dat we van een afstandje kijken, of onder een scheve hoek? ligt het aan de camera?

ter verduidelijking: ik heb punten op de maan gezet bij verschillende 'printscreens' en vervolgens de punten in 1 plaatje geplaatst. dan krijg je dit plaatje:

Afbeelding
 het behoeft geen verklaring dat de meest linker reeks de stippen onderop de zon zijn, en de tweede reeks juist stippen op de zijkant. De 2 blauwen zijn in hetzelfde screenshot als de verbonden roden op de zijkant van de maan geplakt waar de verbonden roden dus op de onderkant staan.

ik heb er trouwens ook even een klein filmpje van gemaakt:

http://youtu.be/KsueuPd9ptw

iemand die hier meer over kan vertellen??

Benm

Re: Eclips, zonsverduistering 20 maart 2015

Het klinkt misschien te simpel, maar komt dat niet gewoon omdat dit vanuit de ruimte is gemaakt, en gevolg is van de omloopsnelheid/baan van de satteliet? Dat ziet er natuurlijk anders uit dan vanaf een stationair punt op de grond. 
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

Gezien vanaf de Aarde is de baan van de Maan voor de Zon bijna een rechte lijn.

zonsverduistering_20150320_anim
zonsverduistering_20150320_anim 1265 keer bekeken