Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

reikwijdte fundamentele krachten

Waardoor hebben zowel de zwaartekracht als de em-kracht beide een reikwijdte van r2?

Hun krachten zijn enorm verschillend. Nu is de zwaartekracht weliswaar niet goed begrepen maar is er iets wat het noopt dat de reikwijdte van de zwaartekracht en de elektromagnetische kracht hetzelfde is? Zou zwaartekracht bijv. ook gewoon een hele lichte vorm van em straling kunnen zijn dus gewoon nog tig keer minder energierijk als lange radiogolven.

Is er trouwens een thermische kwaliteit verbonden aan de zwaartekracht? Maw hoe warm wordt iets door zwaartekracht?
Ruud1234
Artikelen: 0

Re: reikwijdte fundamentele krachten

Mag ik daar de vraag aan koppelen of die waarde r2op grote afstand ook klopt in een gebogen heelal?
Heel veel jaar geleden, toen ik nog op school zat, werd die factor r2 mij uitgelegd met het oppervlak van een bol dat vier maal zo groot werd als de straal verdubbelde.
Als ik het heelal voor het gemak even bekijk als het oppervlak van een bol, verandert de verhouding tussen straal (getekend op het oppervlak van de bol) en de bijbehorende cirkel naarmate de straal van de cirkel groter wordt.
Dat zou het verhaal zoals op school verteld ongeldig maken.
Daarbij neem ik aan dat het heelal op die bol projecteren een geldige handeling is.

Terug naar “Natuurkunde”