perca
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:46

traagheid van metaal?

Kan iemand mij helpen met het volgende?
 
Wanneer ik een dynamometer (= weeghaak) belast onder een trekbank tot bvb 10T, en ik wacht 1 minuutje, dan geeft de dynamometer slechts 9.7 Ton aan.
 
Onderaan is de dynamometer bevestigd aan een zwaar U-profiel.
 
Nu is mijn vraag:
kan het verminderen van de trekkracht te maken hebben met het feit dat het profiel blijft meegeven?
m.a.w.  dan zou volgens mij het profiel langzaam blijven vervormen gedurende die minuut.
Ik dacht altijd dat wanneer een profiel niet te zwaar belast werd  (dus ver onder de vloeigrens), de vervorming (rek) zeer snel stabiel werd....
 
of zou het eerder te maken hebben met drukverlies  (hydraulische druk-trekbank) in het systeem?
 
 
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
mvg
 

PS:  de 'vervorming' van dit profiel is niet zichtbaar en na 1 minuut is de trekkracht nog niet volledig stabiel.  (loopt nog wat af...)
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: traagheid van metaal?

Lijkt me dat het een defect in je meetbank is.
staal kruipt niet
perca
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:46

Re: traagheid van metaal?

@boertje
 
vermoedelijk was het dan toch drukverlies in de trekbank.
 
Maar voor alle duidelijkheid meen ik mij toch te herinneren dat staal wel degelijk kan kruipen bij kamertemperatuur.  (weliswaar zéér langzaam en dan denk ik pas dat je na vele maanden of jaren pas een klein verschil kan opmeten in verlenging...)
 
 
Iemand die dit kan bevestigen?
 
bedankt!
mvg
Gebruikersavatar
king nero
Artikelen: 0
Berichten: 1.294
Lid geworden op: zo 14 nov 2004, 11:08

Re: traagheid van metaal?

Metaal kruipt vanaf 1/2 van zijn smelttemperatuur in kelvin. In praktijk wil dit zeggen dat enkel lood (juist) onderhevig is aan kruip bij kamertemp.

Wat je ziet is een meetfout.
perca
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:46

Re: traagheid van metaal?

Bedankt voor je reactie.
Ik neem aan dat het hier idd om een fout in de opstelling ging (drukverlies in de hydrauliek), omdat de dynamometer wel degelijk juist meet.
Nu heb ik even gegoogled naar Wikipedia en vond daar dat staal ook kruipt bij kamertemperatuur. 
Ik vermoed dat dit we een zéér traag proces zal zijn.
Is er iemand die ervaring heeft bij het kruipen van staal bij kamertemperaturen.
 
ik meen mij bvb ook te herinneren dat wanneer je een stalen kabel (zwaar) belast, hij zich zal 'zetten' en dus na enige tijd minder spanning zal vertonen.
Dit zou dan volgens mij spanningrelaxtie zijn en dus ook een kruipverschijnsel?
 
Graag een mening/uitleg van een ervaringsdeskundige? :)
 
mvg
Gebruikersavatar
king nero
Artikelen: 0
Berichten: 1.294
Lid geworden op: zo 14 nov 2004, 11:08

Re: traagheid van metaal?

Wiki is niet steeds de meest betrouwbare bron van informatie.
 
Wat die kabels betreft, is het zo dat de zetting sterk afhankelijk is van het windingstype (helix of spiral, stranded, core of coreless, ...).
De zetting is dus eerder geometrisch van aard, en heeft minder met spanning te maken. Ik zou hier zeker niet van kruip spreken, voor verschillende redenen.
Rola
Artikelen: 0
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 20:26

Re: traagheid van metaal?

Voorspanstaal vertoond wel kruipverschijnselen, dan heet het relaxatie. (De rek blijft gelijk dus het is officieel geen kruip)

Gewoon "pisbakken" staal s235 kruipt niet en heeft ook geen last van relaxatie.
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: traagheid van metaal?

relaxatie is volgens mij het gevolg van het verplaatsen van het voorspanstaal ten opzichten van de betonconstructie waarin deze wordt gestort.
De spanning in het staal neem ten gevolg hiervan af.
Gebruikersavatar
king nero
Artikelen: 0
Berichten: 1.294
Lid geworden op: zo 14 nov 2004, 11:08

Re: traagheid van metaal?

Rola schreef: Gewoon "pisbakken" staal s235 kruipt niet en heeft ook geen last van relaxatie.
 
???
S235 wordt niet voor niets "pisbakkenstaal" genoemd.
Het is zowat de staalsoort die het meest van al aan kruip onderhevig is.
 
Ferritisch staal wordt gelegeerd (Cr, CrMo) om beter te weerstaan aan kruip,
een betere oplossing is een austenitisch staal te gebruiken,
een betere oplossing is om een legering op Ni of Co-basis te gebruiken.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”