Jan van de Velde schreef:
Wat ik mij bij zo'n systeem eerst zou afvragen:
1) dat ding staat hele dagen elektriciteit te vreten
2) een storing en je hond is er vandoor. (ik heb het niet per se over een storing in de buurt - gemiddeld eens elke paar jaar overigens- maar vooral ook van je eigen systeem. Een systeem dat permanent bekrachtigd moet worden is per definitie storingsgevoelig)
Een hond van 75 kg steek ik liever achter een betrouwbare handmatige grendel, mag het nog zo'n lieve loebas zijn.
Dat zulke systemen continu stroom vreten is waar, maar dat neemt niet weg dat ze in de praktijk best vaak gebruikt worden. De toepassing is dan om een deur juist open te houden, je ziet het vaak in bijv deuren in gangen van grote gebouwen als ziekenhuizen en kantoren. Het voordeel is hier dat je het systeem handmatig kunt afschakelen of dat in geval van stroomuitval alle deuren dichtvallen en hun brandwerende functie innemen. Uiteraard kun je deze deuren wel met de hand openen om zo het gebouw uit te komen.
Maar om een hond binnen te houden bestaan veel betere oplossingen. Ik zou het zoeken in een electrische deuropener zoals die ook gebruikt worden op toegangsdeuren van flats en dergelijke waarbij bewoners die via de intercom kunnen openen. Deze grendels gebruiken in gesloten toestand geen stroom, maar wel even als je de deur open wilt doen om iets/iemand erdoor te laten.
Voordeel is dat het net zo sterk is als een mechanisch slot, meteen flinke bout die door een veer op zn plaats wordt gehouden tenzij je de magneet activeert (die sterker is dan de veer). Zo'n deur is net zo moeiijk in te trappen als een deur met een 'normaal' cylinderslot (bijv de voordeur van je huis). Als intrappen lukt komt dat vaak doordat je het sluitwerk gewoon uit de muur of deur slaat, al heb je daar vaak wel een stormram voor nodig.