Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

massaverhouding proton elektron

"Er is een indicatie gevonden dat deze massaverhouding kleiner is geworden met 0,002% in de afgelopen twaalf miljard jaar." Deze uitspraak is alweer uit 2006 en ik weet niet of die alweer ontkracht is.
Maar dat is op zich niet mijn vraag. Wat ik me wel afvraag is hoe ze uit bestudering van quasars de massaverhouding kunnen destilleren. Ik weet dat dat gebeurt doordat het licht dat de quasar uitstraalt door de waterstofmoleculen wordt geabsorbeerd waardoor een zeer bepaald spectrum uit komt. Maar zo'n quasar staat op 12 miljard lichtjaar en omdat men geenszins ongeveer, laat staan precies, weet hoe snel de uitdijing van het heelal gaat, is de roodverschuiving van dat spectrum toch in het geheel niet te bepalen op twee duizendste procent, en eigenlijk toch helemaal niet? Zulke kleine afwijkingen over zulke afstanden en roodsverschuivingen dat is toch slechts gissen? Of vergis ik me in de zekerheid en constantheid van de variabelen.

Bovendien, is er weleens onderzoek gedaan naar oude gesteente van bijv. meteorieten? Daar heb je geen last van roodsverschuivingen, maar kun je de massaverhouding proton elektron toch veel beter aflezen?

Zie:
http://www.kennislink.nl/publicaties/natuurconstante-toch-niet-constant

Anton_v_U

Re: massaverhouding proton elektron

always schreef: Bovendien, is er weleens onderzoek gedaan naar oude gesteente van bijv. meteorieten? Daar heb je geen last van roodsverschuivingen, maar kun je de massaverhouding proton elektron toch veel beter aflezen?

Een verschil tussen een oud elektron/proton of een nieuw elektron/proton bestaat niet. Dus die truc werkt niet. Natuurconstanten zijn geldig voor nieuwe en oude dingen. De enige manier om iets te weten over natuurconstanten 12 miljard jaar geleden is 12 miljard jaar in de tijd terugkijken ofwel zo ver in het universum kijken dat het licht 12 miljard jaar onderweg is.

Het is mij niet bekend of er een significant verschil is waargenomen maar zo'n kleine fractie kunnen afleiden uit waarnemingen op zo'n afstand lijkt me wonderlijk. Het zou wel erg spectaculair zijn als het zo is. Het zou me verbazen, ik heb serieus iets gemist als dit bevestigd is maar ik mis wel vaker iets.

edit: recente publicatie (lijkt serieus) beweert het tegendeel
physicalattraction
Moderator

Re: massaverhouding proton elektron

Interessant publicatie. Hier staat de publicatie op Arxiv.

Ten different absorption lines of CH3OH covering a wide range of sensitivity coefficients Kμ are used to derive a purely statistical 1-σ constraint of ∆μ/μ = (1.5±1.5)×10−7 for a lookback time of 7.5 billion years.

Terug naar “Natuurkunde”