Ik zou niet willen zeggen dat er geen vacuümenergie is tussen de platen. Wat je wel kan zeggen is het volgende. In vacuüm zullen er door kwantumfluctuaties altijd virtuele deeltjes ontstaan en weer opgaan in het niets. We beschouwen hier virtuele fotonen. Tussen de platen zullen er minder (niet nul!) virtuele fotonen zijn, want de golflengte moet precies tussen de twee platen in passen. Dit leidt tot een aantrekkende kracht tussen de twee platen, zie
Wikipedia voor een uitleg hoe dit werkt.
Er zullen echter ook minder virtuele elektron-positron paren gevormd worden, met dezelfde reden. Naar mijn beste weten kunnen fotonen ook met virtuele deeltjes een interactie aangaan, maar ik heb hier geen bron voor. In dat geval zou licht dus minder interactie ondervonden. Wat dit betekent voor het foton weet ik niet, daar ik niet kan voorspellen wat de interactie met virtuele deeltjes nu precies doet.
Ik zie echter nog een praktisch bezwaar voor het meten hier van. Om het Casimir effect te kunnen waarnemen, moeten de platen erg dicht bij elkaar staan (enkele nm). Hoe krijg je een lichtstraal door zo een nauwe spleet?
descheleschilder schreef:Negatieve energie, wormgat, tijdmachine, exotische materie, Grote Knal, inflatie...
Wow! Het gaat hier over het Casimir effect, dan lijkt me een bericht over negatieve energie, exotische materie, inflatie, wormgaten en tijdreizen een beetje over de top! Heb je een bron voor die "negatieve energie", want daar heb ik nog nooit een wetenschappelijk betrouwbaar iemand over horen praten.