Ik bedoelde de omvang van een gravitatieveld (niet de sterkte).
Dat is in wezen hetzelfde. Als het op een bepaalde afstand nul groot zou zijn, is daar tevens de grens. Maar het wordt nergens nul, dus is er ook geen grens.
De Aarde-Maan lijn is dus een soort grens
Het is de plaats waar de krachten even sterk en tegengesteld zijn, maar geen grens.
Analogie: Er staan twee mensen te schreeuwen, en jij gaat op de plek tussen hen staan waar het geluid van beiden even hard klinkt. Daar houdt het geluid van beiden ook niet op, loop je wat door dan klinkt de een harder dan de ander.
Zo is het ook met de gravitatie; voorbij het punt waar de zwaartekracht van Aarde en Maan even sterk zijn. Bijvoorbeeld 1000 kilometer achter de Maan, daar is de zwaartekracht van de Aarde nog steeds aanwezig maar die van de Maan is daar een stuk sterker. En 1000 kilometer achter de Aarde is de gravitatie van de Maan er ook nog steeds.
Is het dan juist om te zeggen dat uhm ... de aarde op zich geen invloed heeft op de rest van het heelal
Natuurlijk heeft de Aarde wel invloed op haar omgeving, hoe ver die ook weg is (maar zie ook verderop). Maar je kan en mag het wel vaak vereenvoudigen. Zo kan je inderdaad wel ongeveer stellen dat het gemeenschappelijk massacentrum van Aarde en Maan een baan om de Zon trekt. Maar de locatie van dat A-M massacentrum wordt natuurlijk mede door de Aarde bepaald.
En zo hebben ook de Zon en alle planeten samen een gemeenschappelijk massacentrum, dat weer haar baantjes rond het centrum van de Melkweg draait. Maar Zon en planeten bepalen wel mede waar dat massacentrum van de Melkweg is.
Hetzelfde gaat op voor steeds grotere schalen.
Maar dit is slechts een vereenvoudiging die het rekenwerk vermindert. Je kan niet zomaar stellen dat bijvoorbeeld de Maan en de Aarde vervangen kunnen worden door een gemeenschappelijke massa in het massacentrum Aarde-Maan. Dat werkt op bijzonder grote afstanden prima, maar hoe laat je nu een satelliet rond de Aarde draaien? En op het punt waar de Maan voor deze vervanging was konden we op haar bodem staan en haar zwaartekracht ervaren, maar nu met onze vervanging kan dat niet meer. Op kleine schaal gaat deze vlieger dus niet op.
Als dat het geval is ... is er dus een oneindig groot gravitatieveld tgv van de massa van het gehele heelal
...
En ligt het zwaartepunt van het (of dit) heelal op de plek van de oerknal?)
Hier komt de absolute lichtsnelheid op de proppen. Ook gravitatie kan zich niet sneller dan het licht voortplanten, en in de bijna 14 miljard jaar die het heelal bestaat heeft het licht, en dus de zwaartekracht, een grote maar niet oneindige afstand af kunnen leggen. Die afgelegde afstand noemen we de waarnemingshorizon. Niets achter die horizon kan ons beïnvloeden, ook de zwaartekracht van objecten achter die horizon niet.
Het veld is dus niet oneindig sterk zelfs als het heelal oneindig groot (en zwaar) zou zijn. Het is op grote schaal zelfs nul groot, waar je je ook bevindt. Hoe dat zit:
Als je uitgaat van een op grote schaal homogene verdeling van materie in het waarneembare heelal (en dat doen de kosmologen) dan is het gemeenschappelijk massacentrum van dat waarneembare heelal altijd op het punt waar jij bent. De zwaartekracht is daar nul groot omdat je je in het centrum van de homogene bol materie bevindt die door jouw waarnemingshorizon wordt bepaald. Vergelijk dit bijvoorbeeld met de zwaartekracht in het centrum van de Aarde, die is daar ook nul groot.
Maar ik, een paar miljard lichtjaar van jou vandaan, kom tot exact dezelfde conclusie. Ook ik ben in het massacentrum van mijn fraai homogene heelal en ook bij mij is de zwaartekracht nul groot. Mijn waarnemingshorizon is echter een paar miljard lichtjaar verschoven t.o.v. de jouwe. Anders gezegd, ons waarneembare heelal verschilt.
En dat gaat voor iedere locatie in het heelal op, er zijn evenveel massacentra van het heelal als er posities zijn die je in kan nemen, en overal is de grote schaal gravitatie (vrijwel) nul groot. De kleine schaal invloed blijft ook hier in werkelijkheid natuurlijk wel gelden, we wegen immers aardig wat op onze Aarde.
Dat gaat ook op voor de oerknal, die heeft ook niet een plek maar was overal. Als je dat, zoals velen, lastig voorstelbaar vindt kijk dan eens of
dit bericht je wat verder helpt.