Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
descheleschilder
Artikelen: 0

Aard wisselwerking Higgs-veld met deeltjes

De werking van het Higgs-veld op andere deeltjes wordt wel eens vergeleken met de invloed van water op de lichtsnelheid. In water wordt een foton voortduren geabsorbeerd, uitgezonden, geabsorbeerd, etcetera (de snelheid van het foton behoudt zijn richting). Dit veroorzaakt een vertraging zodat de lichtsnelheid in water ongeveer 2/3c is, hetgeen suggereert dat het fotn een ``effectieve`` massa verkrijgt. Tussen emissie en absorptie heeft het foton echter c als snelheid en blijft zijn massa gewoon nul.
Hoe moet ik mij de wisselwerking van bijvoorbeeld een massaloos elektron met het Higgs-veld voorstellen? Het elektron wordt niet, zoals het foton in water, constant geabsorbeerd en weer uitgezonden door het Higgs-veld. Vindt er een uitwisseling van virtuele krachtoverdrachtsdeeltjes (van een nieuw soort kracht) plaats? En wat bepaalt waarom fotonen geen wisselwerking vertonen (net zoals gluonen), terwijl quarks en leptonen dat wél doen?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Terug naar “Natuurkunde”