Doel: Een kamikasesonde (Dart) van 300 kg met een snelheid van 6,25 km/s op het planetoïdenmaantje Didymoon (150 meter) te pletter laten slaan, en met een tweede sonde (AIM) te bestuderen wat er allemaal plaatsvindt. Geplande datum voor impact 2022.
Een van de hoofddoelen van het onderzoek is of het op deze manier mogelijk is de baaneigenschappen van het maantje voldoende te veranderen. Dit in het kader van het onderzoek hoe het mogelijk is de Aarde in de toekomst te beschermen tegen een catastrofale inslag van een echt grote meteoriet, planetoïde of een komeet.
Ook in dat artikel lees ik, zoals zo vaak beweerd wordt, dat het 'simpel' een (of een paar) atoombommen op of in zo'n enorm stuk ruimtepuin laten exploderen 'een slecht idee' is. "Dat is vergelijkbaar met een schot hagel op de Aarde afvuren in plaats van een enkele kogel, dat wordt van de regen in de drup belanden". Althans dat wordt beweerd door andere waarschuwende journalisten en wetenschappers in nogal wat media.
Ik heb daar zo mijn twijfels bij.
Allereerst moeten we aannemen dat een plotseling op kortere afstand opdoemend groot stuk ruimtepuin een geval is van jammer maar helaas. Als er geen tijd is om er wat aan te doen, dan kunnen we beter die paar maanden die we nog hebben aardig tegen elkaar zijn. We zullen toch minimaal een paar jaar tevoren zekerheid moeten hebben over een catastrofale inslag. Tientallen jaren tevoren zou mooi zijn, maar daarbij zijn weer problemen: Weten we de baan zo lang tevoren al zo nauwkeurig te berekenen dat we precies weten waar en hoe we die berg in de ruimte moeten afbuigen?
En dan de middelen, er is van alles geopperd:
- Giga zeil aan het kreng hangen, of een zijde wit verven en de lichtkracht van de Zon gebruiken om het ding langzaam uit haar baan te drijven
- Met een joekel van een laser, of met een enorme spiegel een zijde van de berg verhitten, zodat het uitgestoten gas en Newton de baan voldoende wijzigen
- Een grote raketmotor (conventionele of ionen motor) op de klont zetten en de komeet of planetoïde zo uit haar baan drijven
- Iets op de komeet materie laten wegwerpen, ook weer Newton
- Een zwaartekrachtslinger gebruiken. Iets zwaars in een omloopbaan van de asteroïde brengen en daarmee de baan van de rots wijzigen.
Dan de relatief simpele bom:
Stel dat we met een granaat een cirkel van 1 meter diameter moeten raken op een afstand van 40 km. Dit is ongeveer gelijk aan de diameter van de Aarde op een afstand van 500 miljoen kilometer. We kiezen een ballistische baan (wrijving laten we buiten beschouwing). De baan van het massacentrum van de granaat wordt louter bepaald door de richting en de snelheid van het schot. Ook als die granaat ergens onderweg ontploft, wijzigt het massacentrum niet, dat blijft die gegeven baan volgen want alle explosieve energie is interne energie. Alle fragmenten bewegen zich idealiter van dat massacentrum af. Als dat centrum de cirkel heeft bereik, is daar idealiter helemaal geen scherfje te vinden. Wellicht dat een enkel deeltje na de ontploffing op zeg eens 25 kilometer afstand zodanig van snelheid en richting wijzigt dat het precies de cirkel van een meter raakt, maar die kans is niet groot en toch ruim te verkiezen boven de hele granaat.
M.i. gaat dat ook op voor een ontploffende komeet op 500 miljoen kilometer afstand (pakweg een half jaar reistijd naar de Aarde), en ik denk dat het heel erg meevalt hoeveel energie er nodig is, c.q. hoe zwaar die bom ook bij een forse komeet zou moeten zijn.
Zie ik dit nu verkeerd of wordt er door de media, maar ook door sommige wetenschappers, maar wat gezegd?
Ik zal straks eens een model opzetten, met een komeet ter grootte van 67p, een atoombom en een realistische omgeving.