Taxicletter
Artikelen: 0

Werking achter het "afstaan" of "opnemen" van protonen

Hallo,

Uit interesse ben ik begonnen aan een inleiding in de chemie. Ik gebruik voornamelijk Cursus Chemie - Lakiere en Wikipedia. Een totale beginner dus :-).

Nu begin ik te leren over zuren, en plots gaat het over het afstaan van protonen. Dat begrijp ik helemaal niet. Als ik het Google (protonen afstaan) dan kom ik steeds terecht op de uitleg over zuren. Maar hoe moet ik dat afstaan begrijpen? Tot de uitleg over zuren, ging het over afstaan van electronen, wanneer dat kan, hoe dat bindingen vormt, welke energie daarvoor nodig is. Ik dacht eigenlijk dat protonen helemaal niet af te staan WAREN. Waar vind ik hierover de basis theorie? (Te vergelijken met elektronen: onder welke omstandigheden gebeurd het, welke energie is er nodig of wordt vrijgegeven, wat is de invloed op de neutronen die toch in diezelfde kern zitten?)

Vriendelijke groeten,

Jonathan
Margriet
Pluimdrager

Re: Werking achter het "afstaan" of "opnemen" van protonen

Bedenk dat een H+-ion hetzelfde is als een proton.

Een H-atoom is opgebouwd uit één proton in de kern en één elektron in de eerste schil.
Als het H-atoom een elektron afstaat ontstaat er een H+-ion wat eigenlijk alleen een proton is.

Er worden dus geen protonen uit een kern gehaald.
Taxicletter

A-ha!

Dat was ik inderdaad ook al eens tegengekomen, maar ik dacht: ok, dat is een verklaring voor die H, maar er zijn toch nog zoveel andere zuren?

Begrijp ik het dan goed dat het steeds over Hionen gaat?

Ik wist niet dat er een atoom bestond zonder neutronen. Ik google en ontdek dat het protium heet? Dit is dan een isotoop van H?

(Gewoon effe dubbel checken dat ik snap wat ik tot nu toe leerde).

Dank je Margriet!
Margriet
Pluimdrager

Zuren zijn stoffen die één of meer H+-ionen kunnen afstaan. Er bestaan een groot aantal zuren. bv. zwavelzuur, azijnzuur , salpeterzuur, fosforzuur enz. Maar wat bedoel je met andere zuren?

Er zijn, afgezien van Lewis, twee theorieën.  Arrhenius die zegt dat een zuur een stof is die in water H+-ionen levert en een base in water in OH- -ionen.

En Brönsted die zegt dat een zuur een proton (=H+) afstaat en een base een H+ (proton) opneemt. Er wordt dan dus bij een zuur-base reactie een H+ (=proton) overgedragen. (even afgezien van deuterium wat dan een proton en een neutron zou overdragen)

Voorbeeld salpeterzuur HNO3 in water volgens Arrhenius.

HNO3 → H+ + NO3- er ontstaan H+-ionen.

Voorbeeld salpeterzuur in water volgens Brönsted.

HNO3 + H2O→ H3O+ + NO3- er wordt een proton overgedragen.  

Verder bestaan H-atomen op aarde voor meer dan 99,98 % uit 1H. (Zie, mocht je die hebben, Binas tabel 25A)
Taxicletter

Geweldig! Superbedankt voor deze uitleg, ik kan weer helemaal voort.
Ik bedoelde niets met die "andere zuren", dat was gewoon nonsens omdat ik 't niet begreep en niet goed nadacht ;-).

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”