Anna Jacomina
Artikelen: 0

Accu's in serie, alle polen bruikbaar voor gebruikers?

Hallo,

Ik wil twee accus in serie schakelen om een 24 volt systeem te maken. Kortom, een plus en een min van beide accus verbinden. Op de vrije polen wordt een acculader en omvormer aangesloten.

Mag ik andere gebruikers (bijvoorbeeld marifoon) op de reeds doorverbonden plus en min aansluiten of zitten hier nadelen aan en moet ik gebruikers en lader/omvormer allemaal op de vrije polen aansluiten?

Bij voorbaat dankt,
Rick
Olof Bosma
Moderator

Re: Accu's in serie, alle polen bruikbaar voor gebruikers?

Wanneer de acculader voor 24 V is gemaakt en beide accu's tegelijk oplaadt, mag je nooit stroom uit het knooppunt (dus 12 V) onttrekken.
Als je dat doet gaat de ladingstoestand van de accu's verschillen en dat komt niet meer goed.
Het zou wel kunnen wanneer op iedere accu een aparte 12V-lader is aangesloten. Dit heeft trouwens sowieso de voorkeur.
Gebruik je een enkele 24V-lader, dan altijd via een convertor 12 V uit de 24 V maken.
dat wel natuurlijk
Benm

Inderdaad, als je de accus in serie laadt kun je niet een belasting aansluiten over slechts 1 van de accu's om zo handig 12 volt te verkrijgen. Probleem is dat die accu daardoor verder ontladen raakt dan de andere, en bij laden in serie wordt dat niet zo gemakkelijk rechtgetrokken.

Zeker gezien het hier, denk ik, loodaccu's betreft is het onverstandig gezien die meestal met een constante spanning (en gelimiteerde stroom) worden opgeladen. Bij serieschakeling ziet een 24 volts lader niet hoe de spanning over beide accus verdeeld is, en kun je er mogelijk eentje overladen terwijl de andere nog niet vol is.

Ik zou een schakelend voedingkje gebruiken om van 24 naar 12 volt te gaan, kosten nog geen tientje op ebay en daarmee aanzienlijk goedkoper dan een accu moeten vervangen (en die gaan altijd stuk als het ff echt niet uitkomt).
Victory through technology
Anna Jacomina

Dank voor de reacties. Blijkbaar was ik niet duidelijk, het gaat om 24 volt verbruikers die ik op de doorverbonden + en - aan wil sluiten van de verschillende accus. Op de + van de ene accu en de - van de andere accu die 'over' zijn, komen dan de 24v acculader (mastervolt) en omvormer. In de oude stuatie zat alles aangesloten op de twee overgebleven polen. Het lijkt mij dat dat kan maar ik wil graag bevestiging.

Gr. Rick
Olof Bosma
Moderator

De situatie is mij niet duidelijk.

Anna Jacomina schreef: het gaat om 24 volt verbruikers die ik op de doorverbonden + en - aan wil sluiten van de verschillende accus. 

Er zal zo niets kapot gaan, maar de verbruikers krijgen geen voeding want tussen doorverbonden polen staat geen spanning.
Waarschijnlijk bedoel je dus iets anders.
dat wel natuurlijk
Benm

Misschien beter om even een schetsje te maken van de situatie? Gaat het om meer dan 2 12-volt accus of iets dergelijks?
Anna Jacomina

er zal geen spanning op deze polen staan... ik ga het weer op de oude manier doen, alles (omvormer, acculader en overige apparatuur) op de 2 vrije polen aansluiten. Ik vroeg me alleen nog af, als de acculader in bulklading staat te laden, welke spanning krijgen de gebruikers dan op deze manier??

bijgaand een overzichtje, het gaat om twee accus.

Bijlagen
accu in serie
accu in serie 1235 keer bekeken
Olof Bosma
Moderator

Dan moet je rekenen op ongeveer 29 volt. Omvormers zijn daar voor ontworpen dat geeft geen probleem.
Omvormers hebben nog een andere eigenschap: als de accu te ver ontladen dreigt te worden zal de omvormer uitschakelen.
Wanneer er andere gebruikers direct op de 24 V zijn aangesloten (koelkast bv.), en er wordt te weinig bijgeladen dan loop je het risico dat het verbruik niet stopt als de accu te ver ontladen wordt.
Meestal leidt dat tot onherstelbare schade aan de accu('s).

dat wel natuurlijk
Benm

Let wel dat lang niet alle omvormers een onderspannings-beveiliging hebben. Sterker nog, tenzij specifiek gemaakt voor gebruik met accu's hebben ze dat normaliter helemaal niet.

De meest gebruikelijke 24 naar 12 volt omvormer is gewoon een buck converter, die alles tussen pakweg 15 en 30 volt zal omzetten naar 12 volt output. Een hogere spanning kan het ding beschadigen (afh van specificatie, je hebt ze ook die tot bijv 50 volt aan kunnen). Als de 24 zakt tot onder ca 15 volt is er onvoldoende ruimte om nog 12 volt 'te maken' en schakelen ze uit, of geven ze een te lage uitgangsspanning, maar dan zijn je accu's al lang en breed verloren.
Olof Bosma
Moderator

Met omvormer bedoel ik een omvormer naar 230 V.
Direct gebruik van 24 V (al of niet via een buck converter) is een risico voor de accu's.
Goed dat je dat even verduidelijkt.
dat wel natuurlijk
Anna Jacomina

En dat laatste is de situatie, iets van een accumonitor installeren is dus aan te raden. Omvormer (mastervolt 1500 watt) heeft een aantal veiligheden ingebouwd oa voor onder spanning, maar de overige 24 volt gebruikers kunnen de accu's wel leeg trekken indien niet aan de walstroom
Olof Bosma
Moderator

Beter nog: niet alleen een spanningsmonitor, maar ook iets dat belasting afschakelt.
Je bent er wellicht niet bij als je vergeten bent de boel uit te schakelen of iemand op de wal de stekker eruit trekt.
Een voorbeeld:
http://nl.farnell.com/broyce-control/m1bvr-12-24v/relay-battery-voltage-alarm/dp/1000077?ost=100-0077

dat wel natuurlijk
Benm

Dat is wel de fraaiste oplossing. Let wel op de stroom: dit ding schakelt maximaal 8 ampere, wat te weinig kan zijn als je naast een koelkast ook nog de nodige lampen en dergelijke aan boord hebt.

De omvormers van 24 naar 12 volt worden vooral gebruikt in vrachtwagens en dergelijke om daar 'gewone' automotive apparaten (autoradio, laders etc) te kunnen gebruiken. Daarbij is de kans op onbedoeld leegtrekken van de accu kleiner gezien die vaak met het contact mee afschakelen.
Anna Jacomina

Bedankt voor het meedenken alvast. Dat is inderdaad een mooie oplossing om de accu's te beschermen. Ik zal es kijken wat we hebben op 24 volt. Veel is dat niet, AIS, twee lampjes en een (forse) hydrofoor, die moet ik wel even bekijken....

Terug naar “Elektrotechniek”