Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Aron020
Artikelen: 0

constructie bootje

Hallo allemaal,

ik ben een havo 2 leerling en schrijf een verslag over de constructie van een klein bootje. Ik ben inmiddels al begonnen maar ik loop tegen berekeningen die ik nog nooit heb gedaan. Op school heb ik het aan me docent gevraagd en heeft een beetje geholpen, maar kom er nog steeds niet helemaal uit.

aan me bootje heb ik een roer waarmee de richting van het bootje veranderd kan worden. hoe bereken ik de maximale spanning die het roertje kan hebben, waar moet ik rekening mee houden?

alvast bedankt voor jullie hulp
Anton_v_U

Re: constructie bootje

Je hoeft geen sterkteberekeningen te maken, dat wordt echt niet verwacht in 2 havo.

Je kunt het beste beginnen met nadenken over de eigenschappen die een bootje moet hebben. Voorbeelden:  het moet blijven drijven, ook met iemand er in en wat bagage, misschien moeten er meer mensen in kunnen. Er moet een manier zijn om vooruit te komen tenzij je wilt ronddobberen of je door de stroming mee wilt laten voeren. Het moet bestuurbaar zijn,  het mag niet omslaan bij een kleine golf enz. Het is leuk en nuttig als je daarbij theorie gebruikt die je al kent (bijvoorbeeld drijven en zinken, krachten, hefbomen).

Het is voldoende als je zulke aspecten benoemt en met een tekening en toelichting aangeeft hoe de constructie rekening mee houdt met de eigenschappen die het bootje moet hebben.

Specifiek over het roer kun je denken aan:
Oppervlak van het roer onder water (niet te klein, waarom niet), rekening houden snelheid en massa van de boot, hoe scherp wil je bochten maken (draaicirkel), pas een hefboom toe waarmee je het roer omgooit (als het met de hand moet), de draaias moet stevig genoeg zijn. 
Aron020

Re: constructie bootje

bedankt voor al de informatie ik heb gedaan zoals je het heb gezegd

Terug naar “Wiskunde”