Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
heerlen1987
Artikelen: 0

Schrikkelseconde

Hallo allemaal,

Ik heb op internet gelezen dat er in eind juni weer een schrikkelseconde wordt ingelast. Nou lijkt het niet heel spannend om de klok van 23:59:59 naar 23:59:60 te zien gaan, maar ach... het lijkt me leuk om eens te zien!
Nu neem ik aan dat de ordinaire huis-tuin-en-keuken klok deze seconde niet zal laten zien. Welke klokken laten wel die 60e seconde zien? Ben ik dan gebonden aan een klok op internet, of ook bijvoorbeeld telefoons?

jkien
Moderator

Re: Schrikkelseconde

Deze klok van leapsecond.com laat de schrikkelseconde zien. Het is een webpagina die je ook met de browser van een smartphone kunt bekijken.

Bekijk vooraf de schrikkelsecondes van 2008 en 2012 op youtube: een voorbereid mens telt voor twee.

A man with one clock knows what time it is. A man with two clocks is never sure. A man with three clocks is more sure than a man with two clocks. 1  2
Benm

Een andere optie is mogelijk een GPS ontvanger, die over zeer nauwkeurige tijdsindicatie beschikken via het gps netwerk, en bovendien op de hoogte zijn van schrikkelsecondes.

Let wel dat die schrikkelseconde wordt ingevoegd op 23:59:59 UTC, tijdens zomertijd is dat vlak voor 2 uur snachts nederlandse tijd.
Victory through technology
heerlen1987

Dag mannen,

Bedankt voor de reacties! Om 2 uur snachts slaap ik helaas... Jammer!!
Jan van de Velde
Moderator

heerlen1987 schreef:  Om 2 uur snachts slaap ik helaas... Jammer!!
Och,  eind deze maand komt er weer eentje, en dat gebeurt ook niet zó vaak dat je er niet een keertje voor kunt opblijven, al is het natuurlijk een stuk minder spectaculair dan een jaarwisseling, geen vuurwerk :P of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
heerlen1987

Dat is waar... ik zal het eens overwegen! Ik vind alleen naar een digitale klok op internet staren niet zo bevredigend. Dat lijkt zo "gemaakt". Zou ik een klok in huis kunnen hebben waarop het zichtbaar is?
jkien
Moderator

Als je een liefhebber bent die er meer voor over heeft dan het bekijken van een webpagina dan kun je bijvoorbeeld een horloge met gps-ontvanger kopen, zoals de Seiko Astron Watch. Die wijst de tijd tot op de seconde nauwkeurig aan, inclusief de leap seconde.
Benm

Nu je het zo zegt: wellicht laten andere apparaten die schrikkelseconde ook wel zien, bijvoorbeeld smartphones. Android 4 en 5 telefoons maken normaliter gebruik van NTP om hun tijd correct te houden, en het NTP protocol voorziet in de aankondiging van een schrikkelseconde. Of ze dat ook echt geimplementeerd hebben weet ik niet, en verschilt mogelijk tussen versies en toestellen.
heerlen1987

Hmmm... Interessant! Kan de iPhone eens in de gaten houden rond die tijd
jkien
Moderator

Een andere mogelijkheid zonder GPS: misschien heb je thuis een wat oudere radiografische klok die synchroniseert op het DCF77-radiosignaal vanuit Frankfurt. Ook dat signaal bevat de noodzakelijke schrikkelseconde-aankondiging, eens per minuut gedurende het laatste uur voor de schrikkelseconde. Een DCF77-klok zal tijdens de schrikkelseconde misschien 23:59:60 UTC laten zien.

1
heerlen1987

Haha ik ben 27 en woon op mezelf... Ik moet mijn 'rommelzolder met leuke oude spulletjes' nog maken. Over 40 jaar misschien ;)

Afin, bedankt voor alle tips!
jkien
Moderator

Je leeftijd heeft er niets mee te maken, het gaat erom of je iemand bent die liever het goedkoopste koopt. Dan heb je geen radiografische wekker, want die kost 5 euro meer.
heerlen1987

Ow haha ik heb geen flauw idee wat ik heb.... Wel een goedkoop klokkie van de Blokker inderdaad!
Benm

Je leeftijd heeft er niets mee te maken, het gaat erom of je iemand bent die liever het goedkoopste koopt. Dan heb je geen radiografische wekker, want die kost 5 euro meer.
Tja, tenzij het een wekker met een stekker is - die gebruikt gewoon de netfrequentie als tijdsbasis en dat is heel nauwkeurig op lange termijn. Maarja, wel 2x per jaar verzetten ;)
heerlen1987

Ik heb er een met stekker maar helaas geen seconde aanduiding :(

Terug naar “Natuurkunde”