Dag mensen,
Mijn broer vroeg mij welke elektromotor hij moest hebben voor zijn zelfgemaakte fiets.
Nu ben ik hier niet in thuis .. heb zitten zoeken ... maar kom er niet uit, dus nu heb ik enkele vragen:
- Het vermogen [Watt of Nm/s] van een elektrische motor is toch gelijk aan het koppel [Nm] maal de hoeksnelheid [rad/s] ?
- Hoe bereken je de arbeid [Nm] die nodig is om de fiets en persoon (aangenomen massa is 110 [kg]) van stilstand tot 5,6 [m/s] te versnellen en daarna het vermogen(?) om op die snelheid te blijven?
(Rol- en luchtweerstand zijn verwaarloosbaar(?) ... indien het me te moeilijk wordt.)
Zelf zat ik als volgt te denken:
- Een accuboormachine heeft een koppel van 27 [Nm] bij 1400 [rpm] (oftewel 146,6 [rad/s]).
Dit geeft een vermogen van ca. 4000 [Nm/s] ... ?
- De arbeid die nodig is om de 5,6 [m/s] te bereiken is gelijk aan het verschil in kinetische energie, maar omdat de beginsnelheid 0 [m/s] is geeft dit gewoon W=1/2mv^2 op ???, dus 110/2 maal 5,6^2 = 1724,8 [Nm].
Dit zou betekenen dat een accuboormachine makkelijk een voertuig van 110 [kg] naar bijv. 10 [m/s] kan aandrijven.
Maar hier klopt vast niet veel van.
Met verschillende kettingwielen kunnen we qua koppel en hoeksnelheid enigszins spelen.
Kan iemand mij hierbij een hand toe steken?
Bij voorbaat dank,
Thomas
PS. Tips voor de kettingkast zijn ook van harte welkom.