Ik stond onlangs in de vroege ochtend te wachten op de trein. Links van mij zag ik de Zon die laag boven de horizon stond en rechts een Maan die op het oog voor de helft door de Zon verlicht was. De verlichte kant van de Maan stond echter niet recht naar de Zon gericht maar het leek alsof de Maan verlicht werd door een Zon die hoger zou moeten staan. Anders gezegd: De lijn die de Maan in tweeën deelde (een verlichte en onverlichte helft) stond niet loodrecht op de lijn die het centrum van de Maan met het centrum van de Zon verbond. Wat deed het zo lijken?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Zet eens een camera op een statief en kijk loodrecht op een horizontale rechte lijn voor je. Recht voor je zal de camera de leiding horizontaal weergeven, maar draai je de camera naar links of rechts, dan zie je de lijn onder een duidelijke hoek. De perspectivische verkorting is in het camerabeeld heel goed zichtbaar, maar ons brein corrigeert daarvoor.
Of ga eens in het midden dichtbij en recht tegenover een muur staan met een boek of zo, en lijn het boek uit met de bovenkant van de muur recht voor je. Het boek staat verticaal. Draai naar links en rechts en blijf de bovenkant van het boek uitlijnen met de bovenkant van de muur. Je zal zien dat het boek geroteerd moet worden. Toch maakt ons brein er een perfect rechte lijn van.
Als je een foto gemaakt met een groothoeklens bekijkt, zie je die perspectivische verkorting wel. Ik heb er een Zon en een halve Maan in geplakt. Je moet beide hemellichamen dus dmv. een grootcirkel met elkaar verbinden ipv. met een rechte lijn.
Fisheye Shot 515 keer bekeken
Hier een Youtube filmpje waarin deze perspectivische illusie verder wordt toegelicht: