Waarom is chocomel veel langer houdbaar dan gewone melk, terwijl er ook melk inzit?
Chocomel is misschien wel 'n half jaar houdbaar en melk maar 'n week ofzo.
Moderator: ArcherBarry
Ergens vermoed ik specifieker dat chocolmel gesteriliseerd is, en de vergelijkbare 'gewone' melk slechts gepasteuriseerd. Ik kan me zo voorstellen dat het voor de smaak van minder belang is bij chocomelk, al bestaat er ook gesteriliseerde 'gewone' melk die extreem lang houdbaar is, ook buiten de koeling.Waarschijnlijk is de melk in chocomelk gesteriliseerd of gepasteuriseerd, waardoor het langer houdbaar is, al weet ik dit niet zeker.
Opmerking moderator
Microbiologisch is UHT iets minder effectief dan appertiseren (dwz producten zijn minder lang houdbaar, een kwestie van maanden ipv soms jaren) maar omdat de verhitting veel korter duurt verandert het (melk)product chemisch slechts minimaal; er treedt bijvoorbeeld veel minder caramellisatie op zodat de smaak veel minder verandert.Benm schreef: Heeft dat microbiologisch nog een voordeel tov 'gewoon' steriliseren, of is het meer iets dat snellere productie mogelijk maakt?
Er zijn ook anecdotes over ontploffende blikkenBenm schreef: Anecdotes over blikken eten die decennia oud zijn zijn er ook genoeg.
Jan van de Velde schreef: Er zijn ook anecdotes over ontploffende blikken
Zit er niet een of andere statistiek achter die "best before" datums?
Jan van de Velde schreef: Microbiologisch is UHT iets minder effectief dan appertiseren (dwz producten zijn minder lang houdbaar, een kwestie van maanden ipv soms jaren) maar omdat de verhitting veel korter duurt verandert het (melk)product chemisch slechts minimaal; er treedt bijvoorbeeld veel minder caramellisatie op zodat de smaak veel minder verandert.
Voor echt lange houdbaarheids data zijn blik en glas het beste. Tetrapack heeft toch nog een zuurstofdoorlaadbaarheid (al is die vele malen kleiner dan PET) waardoor er naar jaren een flinke offtaste plaats kan vinden.Benm schreef: Ik vraag het me af gezien de ervaring met bijvoorbeeld blikken is dat je ze ver na de houdbaarheidsdatum nog veilig kunt gebruiken. Heb zelf wel eens een blik ananas opengetrokken dat 5 jaar over datum was (stond achterin een keukenkastje), was niks mis mee. Anektdotes over blikken eten die decennia oud zijn zijn er ook genoeg. Ergens denk ik dat er weinig verschil is tussen blik en tetra-pak, zolang het maar heel blijft.
Er zijn natuurlijk meerdere bacterien, gisten en dergelijke, maar mag ik hieruit aannemen dat in een gemiddeld blik (of zeg zeecontainer vol blikken) niet 1 levensvatbaar organisme meer aanwezig is?Men gaat er van uit dat in onbehandeld 10^6 sporen van Cl. botulinum aanwezig kan zijn, dan neemt men de dubbele hitte belasting waardoor 1:10.000.000 blikken mogelijk één spoor kunnen bevatten.
Benm schreef:
Er zijn natuurlijk meerdere bacterien, gisten en dergelijke, maar mag ik hieruit aannemen dat in een gemiddeld blik (of zeg zeecontainer vol blikken) niet 1 levensvatbaar organisme meer aanwezig is?