Van veel mensen hoor ik dat ze Tele2 "geen fijn bedrijf" vinden. Nu zit ik zelf ook bij Tele2 en had ik nooit problemen met hen, tot ik voor kort ineens een rekening van 436 euro op de deurmat vond. Na met hun gebeld te hebben bleek dat dit in verband met dataverbruik is. Tele2 is overigens een dochter van T-mobile. Hoofd van afdeling marketing is Thomas Wolters, die niet te bereiken is, telefonisch niet en schriftelijk niet.
Tele2 vermeld dat zij 0,15 cent per megabyte rekenen. Als klant heb je dan meteen het gevoel dat dit niet zo veel is.
Echter, als je hieraan gaat rekeken blijkt dat je 200 000 euro kwijt bent als je 10 videofilms huurt, gebruik makende van de resolutie van een scherm van 12,7 cm in diamter.
Is hier nu sprake van misleiding? 0,15 cent per megabyte klinkt goedkoop. Als je een colatje koopt voor 1 euro, en je blijkt 100 euro gepind te hebben, ben je dan misleid? Bij KPN wordt namelijk 0 eurocent per megabyte gerekend. Moet Tele2 niet in de winkel melden dat zij honder duizenden euros rekenen als je gebruik maakt van de videofunctie op hun netwerk?
Verder zijn er veel problemen met het versturen van de verplichte waarschuwings-smsen. Bij mij kreeg ik hem pas nadat ik mijn "kredietlimiet" had bereikt. Wat betekent dit? Is Tele2 niet verplicht aangezien het om zulke bedragen gaat hier duidelijker in te zijn? Voldoet in dit geval een sms. Veel mensen krijgen deze sms niet eens op hun telefoon. Je moet maar net de mazzel hebben dat je iemand bent die de sms krijgt. Hoe bewijs je dat je hem niet hebt gekregen. Als je hem wel hebt gekregen, moet je dan eerlijk zeggen dat je hem hebt gekregen. Rammelt de infrastructuur van hun administratie niet dusdanig dat je zowat zou kunnen spreken van creatieve boekhouding?
Daarnaast zijn ze onbereikbaar. Schriftelijk wordt er niet gereageerd. Telefonisch krijg je iemand van de klanteservice aan de lijn met zeer gebrekige kennis, die verteld dat je ergens maar op hun website zou moeten hebben zien dat zij 200 000 euro per 10 gehuurde videofilms rekenen, of in hun woorden 0,15 cent per megabyte.
Hoe sterk sta je als klant juridisch in dit geval?
Waarom zijn er niet tientallen rechtzaken tegen hen?
Waarom is er geen radar-uitzending?
Een familielid van mij werd twee keer afgesloten bij 250 euro, om uiteindleijk op een bedrag van 500 euro uit te komen. Dit is precies niet genoeg om een rechtzaak te beginnen. Zijn er geen wetten die voorkomen dat bedrijven zo de wet blijven ontduiken?