Hallo beste WSF lezsers,
Nou is mijn vaak verteld, m.b.v. klassieke Newton theorie, dat eb en vloed veroorzaakt wordt door de zwaarte kracht van de maan en de draaing van de aarde, maar nu vroeg ik me enerzijds af aangezien Einstein zei dat zwaartekracht "niet bestond" maar het resultaat was van de kromming van de ruimte tijd enerzijds en anderzijds omdat we met ze alle (het gehele melkwegstelsel) in de zelfde richting versnellen en door die samenwerking de "illusie" van zwaartekracht ontstaat (als ik Einstein goed begrijp-maar hoogst waarschijnlijk niet) en anderzijds omdat als de maan zoveel kracht zou bezitten dat het een gehele bak met water (de zee) meters omhoog kan tillen, dan zou het ook krachtig genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat de lucht erg ijl wordt vooral op de dagen dat je overdag de maan al aan de hemel kan zien staan en al helemaal tijdens een zonverduistering. Ik bedoel als wij aan deze kant op die dagen de maan en zon aan de hemel zien dan ademen ze op de andere kant van de wereld geen extra ijle lucht en omgekeerd het zelfde, op de dagen dat het aan de andere kant van de wereldbol te zien is dan hebben wij ook geen extra last met adem halen. Ik kan voor mezelf met zoewel newton als einstein geen goede verklaring hier voor hebben. Kan iemand mij dit als uw blieft uitleggen.
Bij voorbaat bedankt en met vriendelijke groeten van iemand die geen willem heet.