Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
havank102
Artikelen: 0

inductie in langsgeleider

Wat is het effect van een wisselstroomvoerende kabel op een geleider die parallel loopt (bv een waterleiding of een vangrail)? Ik dacht: dat reken ik even uit, maar met de gebruikelijke formules voor stroom, fluxdichtheid en emk kom ik er niet uit. Het zal in de praktijk wel meevallen, ofschoon bij een kortsluiting in een transportkabel toch kortstondig kiloamperes lopen, met bovendien grote steilheid, zodat ik het effect niet meteen wil bagatelliseren.
Maar waar ik echt niet van slaap: waarom lukt het me niet dat uit te rekenen? Welke formule of redenering zie ik over het hoofd? Fluxdichtheid B laat zich prima uitrekenen, maar nu?
Ik ga, voor deze vraag, uit van drie parallelle geleiders, 20cm uit elkaar gelegd in plat vlak. Stel de stroom even op 100A per geleider. Stel dat daar nu, een meter verwijderd, een geleider ligt (bijvoorbeeld een signaaldraad):

1. veroorzaakt de stroom in de transportkabel dan een geinduceerde spanning in de signaaldraad, zodanig dat er tussen het begin en het eind daadwerkelijk een meetbare spanning is die ook daadwerkelijk een serieuze stroom kan leveren?
2. Zo ja, wat is daarvoor de verklaring, en welke formules horen daarbij?
3. Als het niet om een signaaldraad gaat maar om, bijvoorbeeld, een gietijzeren waterleiding, dan zouden er bovendien wervelstromen kunnen ontstaan. Hoe kan deze invloed worden gekwantificeerd (in termen van warmteopwekking in de leiding, met stroom, afstand en materiaaleigenschappen als parameters)?

wie maakt me los?

Terug naar “Natuurkunde”