@Bladerunner, opnieuw bedankt voor je antwoord.
Ik ga proberen je het beeld te beschrijven dat ik heb van donkere materie.
Dit alles in de wetenschap dat geen van wat beweer bewezen is, het is slechts mijn beeld daarvan.
Donkere materie beschouw ik als statische materie, materie waarin de factor Tijd geen rol speelt en zelfs helemaal niet bestaat.
Dat maakt logischerwijs dat we het niet kunnen meten, daar is immers altijd een factor tijd voor nodig.
Donkere materie staat in mijn visie dus stil, het kent geen enkele vorm van beweging door het gebrek aan tijd
(letterlijk in dit geval)
Daarbij staat het zelfs stil in absolute zin, relativistische principes gelden daar niet.
Donkere materie bestaat om ons heen, onze lichamen zijn ervan doordrongen, feitelijk vult donkere materie in mijn beeld de lege ruimte op tussen de kernen van atomen en de elektronenwolken die daartussen hangen.
Zoals bekend bestaat ons lichaam vnl. uit lege ruimte.
Al die ruimte is gevuld met donkere materie.
Een volgende reden dat we donkere materie niet kunnen waarnemen is de temperatuur die het bezit, 0
oK. of daaronder.
Bij gebrek aan direct fysiek contact tussen materie en donkere materie, kan er geen warmtestroom op gang komen waardoor donkere materie vanuit ons deel van het universum niet opgewarmd kan worden.
Donkere materie is qua dichtheid, gelijkelijk verdeeld.
Waarschijnlijk zullen er afwijkingen ontstaan in de kernen van (zware) sterren enof zwarte gaten.
In onze contreien in het heelal, ga ik uit van een gelijke verdeling in dichtheid van donkere materie.
Wanneer donkere materie dus indirect toch enige invloed middels zwaartekracht op ons universum uitoefent, kan dat eigenlijk alleen maar tot uitdrukking komen in de gevonden variaties van G.
Ik beschouw dat als volgt.
Een massalichaam, de aarde bv, vliegt met zeer grote snelheid rond de zon, in deze voortgaand beweging treedt geen enkele vorm van wrijving met donkere materie op, d-m is in dat geval supergeleidend.
Anders wordt het met de eigen rotatie beweging(en) van het massalichaam, dat veroorzaakt wel iets van wrijving met donkere materie.
Wrijving is in dit verband waarschijnlijk niet de juiste term maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.
In mijn beeld veroorzaakt de rotatie beweging van een massalichaam een of andere interactie met donkere materie.
Hieruit ontstaat het bestaan en voorkomen van de gravitatieconstante, de waarde is dus afhankelijk van de massadichtheid van materie.
In het geval van kernen van zwarte gaten, zal de dichtheid van donkere materie ook wel wijzigen met voor mij verder onbekende gevolgen.
Dit is ongeveer het beeld wat ik van donkere materie kan schetsen.
Ik ga er derhalve gemakshalve ook vanuit dat donkere materie nimmer of nooit fysiek zal worden kunnen aangetoond bij gebrek aan tijd.
Het zal hooguit afgeleid kunnen worden aan de interactie die het met materie vormt, zoals nu al het geval met voornoemde zwarte gaten, zwaartekrachtlenzen etc.
Overigens, de dichtheid van materie is dus een belangrijke factor die de interactie met donkere materie bepaalt.
In mijn visie kan hieruit ook de anomalie tussen massa en draaiing van het melkwegstelsel worden verklaard.
Dat baseer ik op het volgende.
Men heeft "frame dragging" ook gemeten aan de voyagers (meen ik).
Daarbij bleek er nog steeds een kleine afwijking te bestaan tussen de gemeten en berekende waarde van de bewegingen van de sondes.
Een verklaring daarvoor is tot op heden niet gevonden.
Vanuit bovenstaande beschrijving zou de - nog bestaande minieme - afwijking afgeleid kunnen worden uit de verschillen in dichtheid van materie van de sonde zelf. De sonde tolt om de as, de verschillen in dichtheid veroorzaken verschillen in de interactie met donkere materie wat z'n uitwerking heeft in minieme afwijkingen die aan zwaartekracht gemeten worden.
Dat is zo ongeveer het beeld dat ik van donkere materie heb.
Het bestaan ervan is alreeds afgeleid bewezen, direct bewijs zal er (voorlopig) niet kunnen komen, zo ben ik bang.
Tot slot, een soort gelijk verhaal kan - denk ik - analoog hieraan ook gezegd worden over donkere energie maar daar weet ik verder helemaal niets van, dat begrijp ik niet en gaat me ver boven m'n pet.
Gelukkig zijn er grenzen aan mijn intelligentie en begripsvermogen.
Donkere materie en het bestaan ervan, kan ik wel bevatten.