Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

NaCl en RVS

In de binnenbodemplaat (zo te zien RVS) van de vaatwasser van mijn zus zit een klein gaatje. 
Volgens de monteur zou dat veroorzaakt kunnen zijn door een korreltje onthardingszout (volgens de verpakking sodiumchloride, keukenzout dus) dat in de vaatwasser is geknoeid . Die korreltjes zijn een paar mm³ groot. 
De vaatwasser draait maar eens in de week. Zo'n korreltje zou dus een week op één plek hebben kunnen liggen.

Is dit een plausibel scenario? Ik weet dat RVS lang niet tegen alles bestand is, maar dit lijkt me toch wel een sterk verhaal?

Iemand ideeën hierover?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
king nero

Re: NaCl en RVS

ja, austenitisch RVS is sterk gevoelig voor chloriden (SCC - stress corrosion cracking).
Dat is ook de reden waarom RVS niet meer gebruikt mag worden als structureel materiaal in zwembaden.
Even googelen zal je verschillende voorbeelden opleveren van falen van RVS binnendakwandbekleding (hangplafonds) in zwembaden.

edit: de "stress" van SCC zou hier mogelijks komen van het koudvervormen/dieptrekken/rollen/walsen/... van de plaat.
Pinokkio
Pluimdrager

Ik sluit me aan bij de vorige spreker.
RVS is in de industrie wereldberoemd voor zijn gevoeligheid voor chlorides.

De website van zo'n onthardingszout waarschuwt voor onzorgvuldig bijvullen:
"Voorkom corrosie in uw vaatwasmachine en laat daarom na het bijvullen van het zoutreservoir geen zoutresten achter in uw vaatwasmachine. Zet bijvoorbeeld het spoelprogramma van uw vaatwasmachine aan of start onmiddellijk een afwasprogramma nadat u Broxomatic hebt bijgevuld."
http://www.broxomatic.nl/02_salt/index.htm
Broxomatic is 99,9 % NaCl.
Jan van de Velde
Moderator

Tiens....
Nooit gedacht dat dat zelfs tot lekkage :shock: zou kunnen leiden. 
Wel een beetje vreemd dat je apparaten maakt van materialen die niet bestand zijn tegen stoffen die je maar al te makkelijk in dat apparaat zou kunnen morsen. 
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
king nero

Voor deze toepassing wordt inderdaad meestal (?) van hardgechromeerde staalplaat gebruik gemaakt. 
Kostprijs van RVS zal blijkbaar gelijkaardig zijn...

Weetje: voor droogkasten wordt de trommel soms van zulke dunne plaat gemaakt, dat deze zouden kunnen blijvend vervormen wanneer ze op het einde van hun cyclus, en dus in warme toestand, blijven stilstaan op de rollers. Daarom zit er een programma in dat, na stilstand, de trommel regelmatig van plaats doet veranderen totdat deze geheel afgekoeld is. Deze sturing is blijkbaar goedkoper dan een iets dikkere trommel...
Jan van de Velde
Moderator

king nero schreef: ....  hardgechromeerde staalplaat ....

hoe zie ik als leek het verschil tussen RVS en hardgechromeerde staalplaat? 
king nero

magneetje ertegen... austeniet is als basis niet-magnetisch, het magnetisme ervan gaat echter wel omhoog naarmate de hoeveel koudvervorming verhoogt (martensiet).

edit: indien je een gaatje hebt, en de plaat blijkt staal te zijn, moet ik je het antwoord op de vraag "waarom" schuldig blijven. Wat je beschrijft is echt typisch voor RVS.
Jan van de Velde
Moderator

Morgen ga ik op bezoek, zal dan e.e.a. met eigen ogen kunnen aanschouwen.

zover hartelijk dank.  :D
ArcherBarry
Moderator

Hoewel jij er weinig aan zult hebben, bij ons in de industrie (zure concentraten (soms ook zout) en daarnaast alkalische reinigingsmiddelen en sterk oxiderende desinfectanten met een stootje stoom van tijd tot tijd) worden onze lijnen gemaakt van een hoogwaardiger kwaliteit RVS. RVS 316 is een voorbeeld hiervan. Alsnog komt E507 zoutzuur) niet de productie binnen.

Nu verwacht ik niet dat commerciële vaatwassers van 316 RVS gemaakt zullen worden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
king nero

316 heeft Mo als extra legeringselement t.o.v. 304, maar daardoor verhoogt zijn weerstand tegen SCC maar marginaal.
ArcherBarry
Moderator

ik verwacht niet dat in een doorsnee vaatwasser 304 of 316 wordt gebruikt. S235 misschien?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
king nero

Was het dan magnetisch?
Psylor

RVS304 en 316 komen veel in keuken voor, je hebt hier ook goedkopere variant is. Dat het minder secuur gemaakt is. RVS 304 is vaak ook al 33% goedkopen dan 316. Ik zou het dus niet zo snel afschrijven. Verder zijn deze RVS legeringen minder sterk magnetisch maar zeker niet niet magnetisch, hangt ook een beetje van de sterkte van je magneet af. Een mooie webside waar veel informatie over RVS te vinden is, is https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/Soorten-roestvaststaal-en-hun-eigenschappen/ (bedenk in de tabel met RVS samenstellingen dat het ontbrekende deel IJzer is.)
king nero

Psylor schreef: Verder zijn deze RVS legeringen minder sterk magnetisch maar zeker niet niet magnetisch
Kun je dit hard maken? Gezien dit een wetenschapsforum is, graag een wetenschappelijke onderbouwing. Zelfs de link waarnaar je zelf verwijst, spreekt dit tegen. Deze legeringen zijn in normale toestand volledig austenitisch van aard, en dus niet magnetisch.

Psylor schreef: hangt ook een beetje van de sterkte van je magneet af.
Neen. Magnetisme van een materiaal hangt niet af van jouw magneet.

Psylor schreef: (bedenk in de tabel met RVS samenstellingen dat het ontbrekende deel IJzer is.)
De rest is inderdaad Fe, maar niet in ferrietvorm (zie ook de link met het woord ferromagnetisch).
Indien 304/316 magnetisch is, komt dit door het martensiet dat gevormd wordt door koudvervormen.
Jan van de Velde
Moderator

Ik heb het niet meer met een magneetje kunnen proberen, maar het ziet er niet verchroomd uit en dus zal het wel RVS zijn. Het gaatje zit vlak naast de kunststof-flens van een afvoergat . Op een nogal sterk vervormd en dus waarschijnlijk ook sterk gestresst stuk metaal dus. 
Ze gaan het gaatje repareren. 

En mijn zus gaat NOOIT meer zout bijvullen ná een afwasbeurt, alleen nog vlak ervoor. ;)  

Terug naar “Scheikunde”