Opmerking moderator
Deze topic is afgesplitst van deze topic.
Ik ga hier weer iets verder met het uitwerken van het idee. Ik noem dit het "spacebel model". Ik ga er van uit dat iedereen die verder leest het idee van een ether niet geheel verwerpt.
We beginnen met een geheel nieuwe start om te bedenken wat materie zou kunnen zijn.
Hiervoor starten we met een gehele lege ruimte zonder materie. Wat kunnen we over deze ruimte zeggen. Het is een drie dimensionale ruimte. Meer niet.
We weten dat dit niet overeenkomt met de werkelijkheid, er moet minsten iets zijn. Een deel van dat iets zou materie moeten zijn.
Laten we dan veronderstellen dat dit iets een bolvorm heeft. Je hebt dan maar 1 variabele nodig, de straal. Direct komt de vraag omhoog waar deze bol van gemaakt is. Deze vraag vermijden we door de bol hol te maken. Toch blijft er dan een wandje over en blijft de vraag waar dat wandje van gemaakt is. Niet van materie want dat willen nu juist uitvinden.
We nemen nu aan dat de wanddikte nul is, dan hoeven we niet te beantwoorden waar het van gemaakt is.
De vraag is nu. Kan dit wel een bol met wanddikte nul.
Ja dit zou kunnen ALS de wand een grensvlak is. Een grensvlak is altijd een scheiding tussen het ene en het andere. Denk aan een waterdruppel in olie. Daar is een grensvlak waar het water stopt en de olie begint. Een grensvlak zonder eigen dikte.
Ons grensvlak moet dus aan beide kanten iets anders bevatten.
Nu komt er een aanname. De drie dimensies binnen de bol zijn niet dezelfde drie dimensies buiten de bol. Je zou kunnen zeggen dat de ruimte een zes dimensionale ruimte is en de enige manier is drie dimensies buiten de bol en dimensie 4,5,6 binnen de bol.
Dit wil ik even laten bezinken. Wordt vervolgt.