Bertus Blusbrandt
Artikelen: 0

omrekenen electromotor ventilator

ola,
Ik heb de nominaalstroom nodig voor een test bij 60Hz / 400V van een blower/ventilator
De volgende gegevens heb ik tot mijn beschikking:

50Hz: 3.4kW, 400V, Inom=6.43A, efficiency= 87.5 Powerfactor=87.2
60Hz: 3.7kW, 460V, Inom=5.98A, efficiency= 89.0 Powerfactor=87.2

Ik moet de test bij 60Hz op 400V runnen en heb hier de Inom voor nodig.
Wie kan me helpen? Zijn dit voldoende gegevens?
(3fase, 2polig)

Groet Bertus
Gringo

Re: omrekenen electromotor ventilator

Goedendag Bertus,

Een lastige vraag, waar ik ook geen eenduidig antwoord op heb, maar aangezien er niemand anders opstaat, zal ik een poging wagen ;).

Normaal gesproken is met een motor de verhouding tussen spanning en frequentie lineair. Wat je constant wilt houden is je koppel en dus je stroom. Aangezien de motor voornamelijk een spoel is, wordt de stroom bepaalt door U/X. Aangezien bij een spoel de X overeen komt met L * 2 pi f, zal je de spanning evenredig met de frequentie op moeten voeren. Doe je dit niet, dan zal de stroom die opgenomen wordt door de motor dus kleiner worden. Je koppel zal kwadratisch af gaan nemen.

Het lastige punt hierbij is dat ook het koppel van je belasting veranderd als je het toerental veranderd. Bij ventilatoren is dit een tweede of een derde macht, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Je zult dus een ander werkpunt op je koppel toeren kromme gaan vinden, Bij tests die we bij een vorige baas van me gedaan hadden, kregen we een ventilator niet boven de 52 Hz met een FO op 400 volt. Het betrof hier wel een 500 kW exemplaar.

Het enige wat ik je dus met zekerheid kan zeggen, is dat je stroom op 60 Hz minder zal zijn dan op 50 Hz bij dezelfde spanning en dat waarschijnlijk je slip een stuk groter gaat worden.
Bertus Blusbrandt

Het enige wat ik je dus met zekerheid kan zeggen, is dat je stroom op 60 Hz minder zal zijn dan op 50 Hz bij dezelfde spanning en dat waarschijnlijk je slip een stuk groter gaat worden
Hoi Gringo!
bedankt voor je reactie, kan het zijn dat bovenstaande precies omgekeerd is? stroom zal méér zijn bij 60Hz?
Groet Bertus
klazon
Pluimdrager

Bij 60 Hz is de impedantie door zelfinductie groter, dus de stroom kleiner.

Terug naar “Elektrotechniek”