Omdat de resonerende structuur, het basilair membraan (BM), de tegengestelde tapse vorm heeft. Het BM is het smalst (0.1 mm) en stijfst bij de basis van het slakkenhuis. Het BM is het breedst (0.5 mm) en slapst bij de apex van het slakkenhuis. (1)
Bij de eerstvolgende update van de mens gaat dat onlogische ontwerp hopelijk verbeterd worden. Net zoals het onlogisch grote aantal handwortelbeentjes, en hun onregelmatige vorm, daar erger ik me ook al heel lang aan.
Ik vermoed dat de meeste mensen het verschil tussen de pianotoetsen kunnen horen maar niet veel meer. Want anders hadden er wel meer toetsen op het klavier gezeten.
Dat laatste heeft niet zozeer te maken met niet het verschil kunnen horen alswel het verschil niet willen horen. Kwarttonen zijn nog duidelijk waarneembaar en hoorbaar met het menselijk gehoor, alleen is het niet geheel volgens westerse standaarden. In andere culturen maken ze juist veel gebruik van kwarttonen of nog wel kleinere intervallen. Over het algemeen wordt uitgegaan dat mensen nog redelijk gemakkelijk intervallen van 25 cent kunnen horen. Een halve toon is 100 cent, dus 25 cent komt overeen met 1/8ste toon. Dat zou inhouden dat er met gemak 4 keer zoveel toetsen op een piano kunnen zitten met nog gelijke toonafstand en binnen het bestaande toonbereik.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.