Toch lijkt het mij niet dat je daar nu het zwaarst weegt. Dus ligt er ergens een grens waarbij de afstand je juist lichter maakt en even verder weer zwaarder, waar zou dat liggen?
In het centrum van de Aarde ben je gewichtloos (g is daar 0). Op de Aardkorst ben je het zwaarste (tenminste, als we er even van uit gaan dat de Aarde homogeen is, wat niet het geval is). Als je in een put zou afzakken naar het centrum van deze hypothetische Aarde zou je gewicht lineair met de afstand afnemen, dat volgt uit het shell theorema (
klik).
Maar in werkelijkheid is de Aarde niet homogeen, de kern heeft een veel hogere dichtheid dan de korst. Als je daar rekening mee houdt verloopt de zwaartekracht als in deze infographic:
- Infographic inner Earth 1528 keer bekeken
Dat je aan de polen iets zwaarder bent (zo'n 350 gram voor een volwassene) vergeleken met jouw gewicht aan de evenaar, komt door twee oorzaken: Aan de evenaar word je door de middelpuntvliedende kracht een beetje naar buiten geslingerd, waardoor je daar iets minder weegt dan elders, en de Aarde is licht afgeplat waardoor je aan de polen iets dichter bij het massacentrum bent, en daardoor nog wat zwaarder bent dan aan de evenaar.
Hoeveel bedraagt dan ongeveer de zwaartekracht als ik midden in het centrum sta?
Volgens
deze discussie is de te gebruiken formule daarvoor
\(\frac{2GMm}{a^2}(1-\frac{x}{\sqrt{a^2+x^2}})\)
a is de straal van de schijf, M de massa van de schijf, m de massa van het voorwerp, x de afstand van het voorwerp boven het centrum van de schijf, en G is de gravitatieconstante. Of deze formule correct is weet ik niet.
Als je dit gaat doorrekenen voor een schijf van 1 km dik met de massa en het volume van de Aarde:
Het volume van die schijf is dan gelijk aan die van de Aarde, ongeveer 1*10
12 km
3. Dus is het oppervlak 10
12 km
2 en dan krijg je een schijf met een straal a van ongeveer 550.000 kilometer en 1 km dikte. De hoogte x is 500 meter boven het massacentrum, we nemen voor m 1kg, M (aarde) is ongeveer 6.10
24 kg, G is 6,67.10
−11 Nm
2 kg
−2
Plug ik deze waarden in de formule dan komt daar (als ik geen rekenfoutjes gemaakt heb) ruwweg 0,0026 m/s
2 uit, bijna 4000 keer minder dan de zwaartekracht aan het echte bolvormige aardoppervlak.