Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Skstudent1998
Artikelen: 0

Val en wrijving

Als een persoon van 75kg 20m naar beneden zou springen in het water. Hoe hard gaat hij dan? En wat is het diepste punt dat hij zal bereiken?

Ik kwam erop uit dat hij ongeveer 74km/h zal gaan voordat hij het wateroppervlakte raakt alleen wist ik niet wat het diepste punt is. Kan iemand misschien of wat ik heb uitgerekend klopt? En hoe ik het diepste punt kan uitrekenen
tempelier

Re: Val en wrijving

Het hangt af van welke vorm hij aanneemt.

Wat je kunt uitrekenen is hoe lang hij er in vacuüm over zou doen dan kom op 71.3km/u met g=9,81

De werkelijke snelheid zal dus lager zijn afhankelijk van de vorm die iemand aan neemt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Skstudent1998

Dus laten we aannemen dat hij compleet gestrekt het water zal raken met

ongeveer 65km/h

Hoe diep zal hij dan gaan?
Jan van de Velde
Moderator

dit kunnen we mogelijk beter eens op ervaringsfeiten baseren dan op theorie:

http://diving.about.com/od/forbeginners/qt/WaterDepth.htm
All pools must follow strict guidelines set forth by FINA, regarding the depth of the water when a diving board and stand is installed. At a minimum, a pool with a one-meter springboard must be 11.5 feet deep at a point directly underneath the tip of the diving board.

For a three-meter, the water depth must be 12.5 feet deep, and 16 feet for a 10-meter platform. These pool depths are always listed either on the pool deck, or on the side of the pool.

zet eens bijbehorende snelheden uit tegen deze aanbevolen dieptes? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rik Speybrouck

Misschien kan ik even verwijzen naar het excel file ivm met vrije val en wrijving dat ik in het topic vallende hagelstenen on line heb gezet.
Rik Speybrouck

In bijlage een excel file waarin aangehaald probleem wordt  uitgewerkt. Het is mogelijk aan de hand van de ingevoerde gegevens de diepte van de sprong te berekenen. Aan de ingevoerde waarden voor frontaal oppervlak & SG water & SG lichaam  & drag zou ik niet veel raken ( beetje standaardgegevens) Massa & lengte & hoogte platform zijn wel naar keuze. Bij  het opstellen van het bestand heb ik in de formules gewerkt met tussenstappen gezien de lengte van de berekeningen. Zoals U kan opmerken bij het invoeren van enkele hoogtes neemt de diepte zeker niet proportioneel toe.

Rik

Bijlagen
DUIKSPRONG
(21.5 KiB) 138 keer gedownload
Rik Speybrouck

PS sprong wordt gemaakt in gestrekte houding zonder wilde bewegingen te maken uiteraard

Terug naar “Natuurkunde”